Igelkottskund



De ser otympliga ut. Och jag känner sympati för att de enligt uppgift ser så dåligt. Fast det är nog onödigt. De tar sig ju fram. Ganska fort dessutom. Och till och med i stan. När jag kom ut från närbutiken ikväll var det en såndär ryslig (läs kamp)-hund som hade fått vittring på nånting. Den lilla matten fick vira kopplet omkring sin magra kropp flera varv för att kunna hålla sin jycke. Och plötsligt fick jag syn på igelkotten. Den strävade på. Ner i rännstenen, upp igen. Genom godis och glasspapper och rakt över trasselsuddar av torrt från naturen. Målinriktad sprang den som en stridsvagn, hela tiden tätt intill husväggen. Närbutikens elektroniska dörrar stod vidöppna, antagligen för att få in luft i affären. Det gick inte att lämna platsen förrän igelkotten hade passerat. Fast redan tidigt kändes det som om kanske igelkotten skulle göra en skarp högerkurva rakt in i butiken.

Och det gjorde den! Lika målinriktat. Med sin klumpiga och taggiga kropp på de små korta benen som fullkomligt rusade fram. Rakt in genom entrén och in i butiken. Jag rusade efter och kotten rullade ihop sig därinne.

Äffärsagaren släppte allt han hade när jag ropade att han hade fått in en "specialkund" i sin butik. Han lämnade faktiskt även sin kassalåda öppen och sprang efter. Och gapskrattade. Precis som jag. Det såg verkligen komiskt ut. Nu var nog det här en igelkott med goda portioner integritet. En som vägrar bli skrattad åt. För lika kvickt vecklade han ut sin taggar igen, vände på klacken och rusade ut samma väg han kom in. Slutet gott, allting gott.

5-åring




Idag, för exakt fem år sedan startade jag den här bloggen. Att tiden går så fort, tyckte att det var nyss. Har tänkt i några dagar att det vore ett lagomt tillfälle att avrunda den på. Fast just nu kommer inte orden till mig, om varför eller ens känslan att det är rätt. Det får bli som det blir. En annan dag. Just nu får jag bara passa på att tacka för drivkraften som ni läsare har skänkt mig. Både kommenterade och tysta besök. Bloggen är hyggligt besökt och det är en drivkraft i sig. Såpass att jag inte ens kan besluta mig för fortsatt bloggliv eller ej...


Sommar

Alltså, jag älskar verkligen bergodalbana och jag älskar mat, resor, böcker och allt sånt man "kan" skaffa sig för sitt välmående, men ingenting går upp mot det spontana, uppriktiga och utan skygglappar från människohjärtan uppkomna. Äntligen är sommarpratarna igång. Och redan är ribban satt. Jag förmodar att de flesta av övriga får svårt att matcha dagens sommarpratare Pär Johansson som är verksamhetsledare för Glada Hudik-teatern. Han om någon upplever det som jag ser som så befriande och älskvärt i livet. Det äkta och oförställda. Det spontana, varma, nyfikna och kanske framförallt snälla en del människor begåvats med. Han kallar oss som inte är utvecklingsstörda för normalstörda. Det borde inte kallas normalt att lägga band på sig. Att förställa, anpassa och kanske tillomed göra avkall på vem vi är. Och framförallt borde det inte kallas "störd" att vara sig själv. Jag vet flera sk "normala" som är rädda för de människor som tex ingår i Glada Hudik-teatern. Inget kan vara tokigare. De är ju själva inte rädda för oss. Och absolut inte för att vara sig själva.

Citerar rakt av vad som fått mig att må så bra ikväll från hans program. Angående fördomar: 

”Det häftiga med utvecklingsstörda är att de inte behöver skriva värdegrunder eller åka på kompetensutveckling, för de besitter den största egenskapen en människa kan ha. De behandlar alla människor lika, trots hudfärg, trots ras och kön. Och det klaraste och mest lysande exempel jag har på det, hur det fungerar i verkligheten, det var när vi spelade hela vår Elvisföreställning i Hudiksvall. Vid ett tillfälle var landshövdingen där och tittade. Och de roliga var att alla frågade just ”vem är han”, för han kom in bakvägen och hade egen chaufför och en massa saker. Jag försökte förklara att det var en landshövding, men ingen av skådespelarna förstod riktigt. I pausen kom landshövdingen in och enligt hans agenda skulle han ställa en massa frågor till våra skådespelare om hur teatern fungerar men han får ingen kontakt. Och jag såg, hur han också hade fördomar, hur han var rädd att närma sig och hur konfunderad han var, för alla gick förbi honom. Men plötsligt så bröts tystnaden genom att en av våra utvecklingsstörda skådespelare kommer ut från sin loge och skriker:

 

-         Pär, vart är hövdingen?

 

Då pekade jag:

 

-         Han står där.

 

Den här killen går fram till landshövdingen. Han står näsa mot näsa och jag har aldrig sett en så rädd landshövding i hela mitt liv, (jag kanske inte har sett så många rädda heller)… och han säger:

 

-         Är det du som är hövding?

 

Och landshövdingen nickar förskräckt och så blir det knäpptyst. Och då säger killen till han:

 

-         Ugh! ”


Kvastflygare

Han sa till i förväg. Varje gång. Vart kameran fanns. Och markerade att vi skulle se till att fotot "blev bra". Att bra sen betyder detsamma som "cool kille" förstod jag aldrig. Det är mycket jag inte förstår. Kanske för att jag är en häxa. Som älskar att flygåka Kvasten. Det finns det bildbevis på...




Indoktrinerad

Boysen har blivit förevisade alla de ordinära turistfällorna i huvudstan idag. De fick Skansen och Grönan igår, Regeringsbyggnaderna, Slottet, högvaktsbyte, Gamla Stan, Katarinahissen, söders höjder och Globen idag. Fast innan vi kom så långt kom ett sällan skådat åskväder emellan. Såpass att tuben blev stående och erfarenhet av väntetid innan ersättningsbuss uppenbarade sig. Floder av regn är inte underskattat ett dugg, det vräkte ner. På somliga håll kunde man inte passera.

Jag blev nervös av detta oväder och dess konsekvenser och för att markera allvaret sa jag så tokigt i samband med att jag varnade för halkig perrong att det är någon i snitt varje månad som s.a.s får ett tåg mot kroppen. De undrade varför såklart, och jag fick berätta som det var med livsleda och snabb lösning för en del.

Senare i samband med middagen som intogs i närheten av Sveavägen fick de frågan om Olof Palme. Visste de vad han var känd för?

Storebror: Ja, han var en musiker.
Jag: Var, är han död alltså?
Storebror: Tror det.
Jag: Hur dog han?
Storebror: Av en kniv.
Jag: Hur menar du?
Storebror: Nej, han blev påkörd tror jag.

Jag: Du då lillebror, vad tror du om Olof Palme?
Lillebror: Han var en kändis.
Jag: Är han död?
Lillebror: Ja.
Jag: Hur gick det till?
Lillebror: Han hoppade framför tuben!



Salami

Boysen har ju varit med på hotell förut. De vet lite mer hur det funkar nu. Och, de tycker att det är lyxigt. Tacksamt eftersom jag tycker detsamma. Före avfärd hade jag förespråkat långfrukost. Att de skulle hålla tillgodo av maten, att inte genera sig utan ta av det som bjöds så att de blev nöjda. Att äta måttligt såklart, men ändå så att de stod sig en stund in på dagen.

Det är alltid intressant att studera lillebror. Han finns och funkar i vår värld, men ganska mycket på sina egna villkor. Han rörde sig runt i frukostmatsalen och studerade allt som fanns mycket mycket noga. Det hör till saken att man hade flera bufféer och på varje även ekologiska alternativ. Fil/yoghurt och flingavdelningen var som exempel inte att leka med. Inte heller påläggsavdelningen.

Så landade lillebror slutligen vid bordet. Med en tallrik ordinär filmjölk med branflakes på. Och en limpsmörgås med tre skivor salami. Jag frågade om han inte hittade något mer spännande och fick till svar:

- Det är spännande med salami.
- Okej, men man kan ju alltid variera sig lite när man är på hotell.
- Jag gjorde ju det. Jag tog ju tre skivor istället för två.



Imorse däremot tog grabben ut svängarna ordentligt. Han tog en likadan tallrik fil & branflakes och han tog en likadan macka med salami, men utanpå "allt detta" toppade han med en skiva rostad formfranska. Rena chocken vid bordet. Jag kunde inte låta bli att kommentera det hela, med en fråga om varför han inte tagit något pålägg på den rostade?

- Jag tycker inte att det finns nåt mer spännande än salami.


Kryss 25

Hoppsan, helt nya kryssval på melodierna idag.
Snopet.



Det blir skojigare så.
Ju.


Jetlinad

Som åttaåring vistades jag en sommarperiod på barnkolonin Åsa utanför Göteborg. Ett stående inslag för alla barn de åren var att få åka till Liseberg en dag. Minns det som igår. Det var nämligen då jag frälstes i bergodalbanereligionen. Ingen gång tidigare hade jag spontanskrattat så av hisnande magkänslor. Och ingen gång hade jag känt så stark rädsla och mod samtidigt. Den där dagen då, sommaren 1970 strax innan jag skulle fylla åtta år, åkte jag dåtidens bergodalbana Superåttan hela åtta gånger i sträck.



Idag, exakt förtio år senare har jag åkt Jetline åtta gånger i rad. Minns inte att ryggen trycktes ihop på den tiden. Å andra sidan var det väl inte direkt några G-krafter man utmanade då. Och inte var man så nära kotkompressionerna heller. Men den hisnande känslan i maggropen är densamma. Sicken njutning. Så mycket skratt, mod och samtidig rädsla. Jag har åkt totalt 26 attraktioner på Gröna Lund idag. Vi har varit där i elva timmar. Det var knappt att boysen mäktade med. De kunde väl inte föreställa sig att tant var så vältränad i ämnet karusell. Tji vad de bedrog sig. Hoppas att de bär med sig samma minnen som jag i sina liv. Att det var och är härligt med berg-och-dal-bana!


Petvin

Man är väl trendig...



Man köper väl vin i PET-flaska. Med skruvkork. Spännande lösning för picknick och andra utflykter. Flaska är alltid en risk. Dunk är både estetisk, volymmässigt och funktionellt motbjudande i min värld. När den här PET-flarran är tom kan man ju ta det bästa ur två världar. Pumpa på plasten ur dunken. Om man har nån.

God Midsommar!
Sju blomster under kudden lär berätta.


Spåkula

Åh, så skönt det är med en spåkula som sanningsenligt levererar de exakt rätta meningarna:


Motorstopp

Det infinner sig alldeles speciella känslor när man kör (och kanske även åker) hoj. För mig är det bl.a befrielse, frihet, mod, sturskhet, tuffhet, avkoppling liksom en slags fysträning och inte minst kärlek. Jag blir glad. Att köra på distans och landsväg är en sak. Att köra i tätort för att mest visa upp sig är en annan.  Folk vänder sig om. Pojkar och unga grabbar dreglar. Män och gubbar tappar hakan. Kvinnor och andra fruntimmer håller för öronen.

Kanske blir jag extra tittad på för att jag är en kvinna som kör en ganska tung motorcykel med mycket buller och krom. I alla fall när det syns. Och det gjorde det idag. Trutvalla, sommarrött lack på nagglarna, flätor och rosa snusnäsduk.

I ett visst läge mitt i stan kändes det som om jag tappade bort mitt sällskap. De unga tu. Och jag fick stanna i en trång passage för att släppa förbi trafikanter och människor som flanerade i kvällssolen. Ikapp kom då ett gäng "riktiga hårdingar". Såna med skägg och sporrar på pjucken. Såna som inte bara har raka rör, de är nog även ihåliga. Och deras styren är förmodligen en intern tävling om vem som har längst.

 
Foto: Canvasfabriken


Jag tung cykel? Jo tjena.
Jag mycket krom? Jovisst, beroende på jämförelse.
Jag en tuffing? Knappast.

De log och de hälsade.
Allihopa.
Och de tittade.
Nogsamt.
På hojen.
På mig.
Och sen kom det.

En flört!

Så tuff är jag, att precis då, när ingenting fick hända. I alla fall ingenting som hotade hela min föreställning om att vara en cool tjej. Precis då - fick jag motorstopp. Den dog. Antagligen för att den där flörten fick mig att tappa kopplingen. Eller om jag kanske hade lagt i friläge och i ren nervositet trampade i en växel. Vet ej, det blev i alla fall en jäkligt konstigt känsla. Jag blev lika mycket värd som en prutt ungefär...

Vad är det för fel på vespa?
Eller moped?

Väggfärg

Har länge upplevt frustration och leda över mitt hem. Framförallt för att här ser så smutsigt ut. Det vitmålade väggarna är inte vita längre. Eller sen länge. Har planerat för hur en upprustning skulle kunna gå till. Har tillomed halvtjatat mig till nya tapeter i köket trots att det är fyra år kvar tills det är berättigat. Väggfärgen i vardagsrum och båda hallarna får jag däremot stå för själv. Det har jag ju faktiskt skrivit papper på. För tio år sen. Att "om" jag skulle bege mig härifrån så skulle väggarna på min bekostnad återställas med vanlig tapet, ifall de nya hyresgästerna inte gillade det som är.

Hyresvärden anlitar en professionell målarkludd. Det var han och hans dotter som rustade den här lägenheten när vi flyttade in. Han är som man säger: fullskiten med arbete. Det tar aldrig slut. Och han är inte intresserad av att "jobba extra".

Så, min första semestervecka är vikt för att jag med viss hjälp av ynglingen ska försöka mig på roll och pensel själv. Och jag gruvar mig ordentligt redan. Tycker att det verkar svårt och jag vet inte ur förarbetet skall ta sig form och kanske framförallt tycker jag att det känns jobbigt - ifall det går åt skogen. Kladd är en av mina specialiteter... målarfärgskladd...



När jag kom hem på gården idag hängde den proffsiga målarkludden ut genom ett fönster och pratade med en annan hyresgäst. Jag tog min chans och gick till fjäskattack.

Nu har jag fått veta att det alls inte handlar om smutsiga väggar. Jo, det är klart att det med åren blir smuts, men inte alla de sprikraka breda mörka och gråa ränder som jag ser över hela väggarna när solen lyser in. Det är väggblocken som s.a.s skiner igenom den vita färgen, och tar över helhetsintrycket. När jag hade malt tillräckligt länge mötte han mig på halva vägen. Jag köper färg, roller, täckpapper och penslar. Han kommer hit och grundar och lär mig hur det ska gå till. Dessutom bjuder han på nån slags specialfärg som jag måste måla med där stearing så olyckligt har skvätt på en vägg.

Jag skulle klara mitt uppdrag sa han.
För att "kvinnor är jättebra på att rusta även om de inte tro det!"
Nu tror jag.
På mig.

FAB

Med utgångspunkt från att jag plötsligt "fick" en peng över, som ju var tänkt att bara brännas upp, men inte användes, så styrdes kosan mot Thomas Sabo-smycken idag. Jag har tidigare tappat ett silverarmband och kommer liksom aldrig över det. Imorrn kan jag vara död. Då ska jag åtminstone vara det med grannlåten på *shopoholicen försvarstalar*.

Det finns en uppsjö av berlocker till dessa hals och armband. För mig är less is more. En rund ring hänger redan på kedjan och jag ville ha totalt tre stycken. Det fick inte vara för avancerat, absolut inte med färg, inga husdjur, fjompsymboler eller annat larv. Det stannade småningom vid franska liljan och en slätt hjärta. Och det blev fint och kändes som jag. Medan jag stod vid kassan och betalade ropade mitt sällskap så smickrande från en annan monter:

- Har du sett den här då? Det är ju du - 40 AND FAB!

 thecharmsshop.se

Det var expediten som sen gjorde min dag. När hon (faktiskt) från hjärtat och utan minsta avsikt att lura mig spontant inflikade:

- Jag tänkte föreslå den, men kände mig förargligt ifall du inte har kommit dit än... ?

Yihaa! Nu ska jag ut o åka motorcykel. Som den yngling jag uppfattas som, och känner mig !


74

Det diffar 74 kronor mellan att köpa en ny kaffekanna till en bryggare (för att i detta fall "bara" komma åt locket) och att köpa en fabriksny Bosch kaffebryggare. Sjuttiofyra kronor kan man tjäna på att köpa reservdelar. Nåt är helknasigt här. Inte konstigt att sopbergen växer.

Förresten sa ynglingen det idag. Att en skånsk tradare kör till Oslo för att hämta sopor som säljs till Örebro. Den går turen Oslo -> Örebro ToR dagligen. Han själv kör ju sopor från Örebro till Linköping av samma anledning.

Det är big business på olika nivåer med vårt slitosläng och konsumtionsamhälle.

Unnsamhet

Bröllopet, vad finns det mer att tillägga? Inte mycket. Alla har skrivit om det. Och väldigt många har skrivit mycket om Prins Daniel´s tal. Det var vackert och han ska hedras för att han gjorde det kärleksfullt, klart och tydligt med inflikat skratt och utan någon synlig minneslapp. Fast nu har jag uppdaterat mig, så som jag har beordrats att göra. Att ta del av vad ärkebiskopen sa till de nygifta i Storkyrkan. Jag har läst hans fantastiska tal:

"Jag tror inte någon människa lever upp till vad hon eller han skulle vilja leva upp till. Vi kommer alla till korta. De utomordentligt etiska principerna om att älska sin nästa så som sig själv och att göra det mot andra som man vill att de ska göra mot en själv, är vackra men svåra. Ibland blir självföraktet övermäktigt när man ser alla sina tillkortakommanden"

"Ni har inte gjort er förtjänta av livet. Ingen har det. Det ger oss. Luften, universums existens och någorlunda balans, minnen och förhoppningar"

"Vi unnar varandra att reda oss i livet och att råda över våra liv. Vi unnar varandra att behövas och vara till nytta. Vi unnar varandra att bäras och att ta emot hjälp. Vi unnar varandra att komma tillbaka fastän vi misslyckas"

Jorå, det är taget ur sitt sammanhang. Saxat. Några av de bästa bitarna. För att de är vackra. Och stora. Och sanna.


Cykelnärvaro

Det ingår ju i min KBT, att träna på olika saker. Inte minst medveten närvaro, eller Mindfulness som man så gärna (och trendigt) även säger på svenska nu. Alla mina "seanser" hos terapeuten både startar och avslutas med strukturerad sådan. Jag kopplar av, hittar mittpunkt och balans, blundar, djupandas och lyssnar på hur hon leder mig. Det är gott och jag skakar av mig det som förkortat nackmuskulaturen under dagen och sedan sist bara för att fokusera på det aktuella mötet. Precis som avslutningen "skickar med mig" tankar, förhållningssätt och balans till nästa gång vi ska ses. Och däremellan har jag mina läxor.

Bland annat att medvetet uppleva under förutbestämd tid under promenad. Utan att värdera. Bara se och uppleva. Som tex "där är en rönn" eller "där står ett sekelskiftshus". Vi rusar förbi tusentals upplevelser utan att registrera dem. Inte minst vad naturen erbjuder. Och upplever vi, är det ofta "fult, dumt, hemskt, dyrt, idiotiskt osv. Inte konstigt man blir stressad. Och rusar vidare medan man missar ännu fler energigivare.

När min dubbelseans var färdig idag var jag fylld till bredden och kunde fortsätta surfa på känslan. Tog mig helt enkelt en ordentlig cykeltur. Rakt ut på bystan. Kan man uppleva till fots borde man ju kunna det även från en tvåhjuling.



Konstigt, men jag blev så himla lyft av all grönska. Hade liksom glömt att vildvuxen pepparrot gör mig långt in i själen glad. Så har det alltid varit. Krispiga, stora knallgröna blad med ett rotsystem som kickar och erbjuder klimax. Helt gratis och nästan helt utan anspråk på livsvillkor. Liksom att jag på flera ställen for förbi, och stannade till vid nyponsnår. Vem blir inte överlycklig av nyponsoppa. Och grunden till den kan man "få" gratis. Naturen har allt. Inklusive Highland Cattle - hur lyft blir man inte av dem då.



Ska försöka göra det varje dag kommande vecka. Cykla ut till grönskan och all vettig medveten närvaro. De lovar varmt godisväder i veckan. Ska lämna det kalla jag har i bagaget och försöka omformatera till något jag är värd. Värme. Ut och inifrån kommande.


Uppochner

Ringde tossiga morsan från distans igår eftersom jag både såg och hörde (nåja, den brytningen gick inte att begripa sig på) att hemtjänsten försökt nå mig på mobilen. Nädå, allt var bra med henne. Hon undrade som alltid ifall jag jobbade. Det blir ju så, när veckans alla dagar blir ett och de tappar sitt värde. Vi avrundade med ett löfte att jag skulle ringa igen under kvällen. Redan en timma senare var hon själv på telefonsvarartråden. Och hade pratat in en önskan om att jag skulle ringa. För att "det var så rörigt" och för att hon "hade så ont i foten". Samtidigt hade hemtjänsten ånyo ringt. Och dessutom min exsambo. I ungefärlig synkad tid med varann. Klart att jag blev orolig...

Så fick jag veta: att hemtjänsten hade ringt om tossiga morsans kaffebryggare. Att den s.a.s hade kilat vidare av nån anledning. Språksvårigheterna hindrade närmare förklaring, men det var något om "både på morgonen och på eftermiddan". Jag blev ombedd att ringa ett nummer. Som personalen för övrigt aldrig använder för annat än att ringa ut på. Hemtjänstpersonalen svarar inte i telefonen under sitt arbetspass eftersom de är ute på området. Inne, är de visst bara när de ringer upp och oroar anhöriga.

Tossiga morsan själv hade en mycket tydlig uppfattning om vad som hade hänt. Det var "de där jävla kärringarna som skulle ge fan i hennes kaffebryggare". Ja, den var trasig men hon visste inte varför. Bara att de var deras fel att den var det. Hon var komplett oresonabel och eftersom jag satt i en fullsmockad tågvagn och inte längre kände att just min tossiga morsa skulle stå för underhållningen i den för övrigt tysta vagnen avslutades samtalet.

Ikväll gjordes ett oaviserat hembesök hos den tossiga. Inför veckohandling imorgon ville jag checka upp om det kanske bara är att ersätta bryggaren med en ny kanna eller så. Bryggaren är inte äldre än nåt halvår och då borde ju finnas reservdelar tycker jag. Sparar just precis här och nu alla helknäppa omständigheter runt just kvällens morsabesök och avstår även från fotodokumentation. Det är tillräckligt förnedrande som det är...



Bryggaren stod i en pappkasse. Obrukbar sånär som på själva glaskannan. Såvida man skulle få tag i nytt lock till den och använda ett par hekto svinto att putsa upp kannan med så är den okej, men bryggaren är död för tid och evighet.

Det kan inte ha varit lätt. Det måste ha blaskat och fräst och luktat elände. Tossiga morsan har gjort en bedrift tycker jag. Som har lyckats - jag själv kan till och med tycka att det ibland är svårt att få dit filterhållaren och framförallt kannan på plats, rättvänt. Tossiga morsan hade alltså ställt tillbaka glaskannan med plastlock i sin förhållandevis nya bryggare upp och ner. Med heta plattan på såklart. Och där har kaffet runnit ner alltmedan locket smälte och allt rann över åt alla håll o kanter. Tills det blev kortis förstås. I efterhand är det ju för väl att hon aldrig begrep något. Smält plast är inte att leka med på fingrarna kan tänkas.

Det är inget understatement att det är upponer i tossigamorsvärlden right now.


Kryss 24

Sent omsider gick webreprisen 
av Ockelbokrysset undan.


Vuvuzela



Okej, det är ett slags multiverktyg alltså... ?

Måsuppfödare

På senare tid har jag nog tyckt att tossiga morsans konsumtion av både bröd och pålägg som tex ost har tilltagit. Jag handlar storpacck åt henne och ändå är det alltid slut. Som om hon hade nån slags bjudning titt som tätt. Samma visa idag. Storpacket med skivad ost förra veckan var puts väck. Hon "får" ju ändå lagad mat från kommunen varje dag, så förbaskat mycket mackor kan hon inte orka med.

Köpte med mig lite rostbiff och godsaker idag som jag ville bjuda henne på, inte minst för att rädda min egen kvällsvard. Det var dock ingen sån dag idag, som kunde locka henne att uppskatta något alls. Det både hörs och syns på direkten när man anländer. Om humöret är hemma eller ej.

Med mycket stor tveksamhet tog hon en skiva rostbiff. Och en körsbärstomat. Och en klick potatissallad som knappt inte avsmakades alls. Så började gnället. Med STORT G. På allt och om alla. Han som gick på gångvägen utanför hade för stor hund. Den som gick med tre hundar kunde inte vara klok. Jag var konstig som inte ville höra fotboll på radions högsta volym and so on.

Så dök det upp ett gigantiskt moln av fisk- och skrattmåsar och annat skrän utanför köksfönstret. De flaxade och gapade som tokiga och hennes uppmärksamhet drogs till fullo ditåt. Jag skyndade mig att påpeka att man inte ska mata fåglar från hyreshus och att det rent av är förbjudet.

- Vad fan beskyller du mig för, jag matar väl inga fåglar heller!

- Det har hänt mamma...

- Nejdu, det har ALDRIG hänt!

- Så bra då, för man får ju faktiskt inte det för hyresbolaget. Det är förbjudet, det anses vara en sanitär olägenhet.

- Då borde det väl förbanne mig vara förbjudet för den där gubben att låta sina tre byrackor skita härute oxå!

- Det är inte riktigt samma sak vet du. Fåglar mår bäst när de skaffar sin egen föda...

Så åt vi färdigt och jag tog mig an disken. Tanten styrde med ingenting och plötsligt gick hon till fönstret och drog upp persiennen en aning. Så öppnades fönstret på vid gavel och jag hörde henne med sammetslen röst säga:

- Jaaa.... är du hungrig? Vänta lilla vän så ska jag hämta lite mat åt dig.

- Vem pratar du med mamma?

- Jo, det är den här fina fågeln som brukar hälsa på. Han vet att jag har gott i skåpen. 



Fiskmåsar vet hur de ska styra upp tossiga morsan.


Bisittare

Hämtades av yrkeschauffören i ottan och fick under hans hela arbetspass idag söndag, identifierat hur jäkla svårt det måste vara att forsla fram 50 ton lastbil fördelat på 24 meter. Särskilt som släpet och alla containers skulle av och på i omgångar. De måste rulla rätt på valsen, haka fast i kroken, placeras rätt, fästa fast i underredet och låsa sig. Och allt detta ska chauffören sköta inifrån, baklänges med endast en fjuttkamera som bevakar själva dragkroken. Bilskrället ska ju pumpas upponer oxå. Den måste orka och framförallt inte tippa åt något håll. Det är nåt med boggie. Rena rama Boggiewoggien i min värld. Herregud, själv har jag fullt sjå att fickparkera Passaten.



Idag var det hushållssopor på lasten. En luckrativ business vad jag förstår. Våra sopor säljs till andra län där de bränns och återvinns. Och detta sker per dieseldriven lastbil dygnet runt. Hur tänker man då? De bergen med sopor! Jag blev rent av chockad imorse. Man kommer ju som privatperson liksom aldrig så nära eländet som jag fick göra idag. Berg är bara förnamnet. Berg som "bara" ska forslas. Sen är det ju alla de andra bergen.

Och vilka sopor sen. Jag har väl varit naiv. Snart sagt varje hyresvärd har väl soprum och krav om sortering. De hushållsoporna som vi körde idag var allt annat än sorterat. Det var allt liksom. Möbler, glas och aluminiumburkar inräknat. När han tippade de där förfärligt stora containers:na och innehållet värktes ut i jättehål gick det inte att missa vad folk slänger i sin lilla soppåse.

Annat som chockade?
Såklart råttorna. Även om man begriper kan man aldrig föreställa sig....

Mer?
Ja, jag kan verkligen inte förstå varför inte precis alla skränande fåglar har flyttat till tippen. Visserligen var det horder av diverse fågelarter där redan, men de skulle leva gott allihop.

Det var en lärorik dag. Och jag fick äntligen se det jag i alla år har trott. Att jag har närt en lastbilschaufför under hans utveckling. Grabben är som klippt och skuren för sitt jobb. Jag visste hur glad han skulle se ut att få ratta ett sån tungt fordon. Det var alldeles underbart att se.



Kryss 23

Tja, vad ska man säga?
Min musikdag blev mosad.



Hur kunde han?
Stevie på partyorgel!

Monteliusvägen



En enastående vacker utsiktsplats: Monteliusvägen på söder. En 416 meter långt promenadstråk högt ovanför söder Mälarstrand  som verkligen understryker att Stockholm måste vara en av världens vackraste huvudstäder. Jag blev tagen dit i fredags och känslan av tacksamhet, både för det och för att platsen finns, sitter i än. Söder är så makalöst tilltalande. Nu blev det inte sämre precis. Jag längtar dit. Och tillbaka.

Virituell city tour Monteliusvägen i Stockholm


Nationalfirare

Lillebror och hans kulturskolemusikanter spelade upp idag. Nationaldagen firades stort i stadsparken. Hade inte lillebror varit där, hade inte jag heller varit det. Inget fel i firandet som sådant, men jag är väl helt enkelt inte sådan djupt rotad patriot. Det går bra ändå så att säga. Jag har inget anspråk på en fridag även om jag gillar vår flagga.



I fredags hade jag nöjet att visitera Stockholm. Där var det, precis som överallt examensdag. Ungdomar åkte i konvojer på lastbilsflak och drog på sig frivillig och mekaniskt utlöst Laryngit. Jag hörde några tjejer skrika hysteriskt och hejvilt. Det var som om de löpte amok. Till slut fick jag syn på dem. Tre stycken som hängde ut ur passagerarrutan i varsin svart och dyr storfräsarbil med tonade rutor.

Det som förvånade mig var flaggorna de viftade med. De var inte blågula.

Vem är det som styr den nationella talinriktningen för svenska flaggans dag? Vad är det man vill få fram? Är det till dem eller är det till oss andra? Och varför? Jag tycker nog att det "kan" betraktas som missriktad rasism att fokusera på invandrare en sånhär dag. Jag antar helt enkelt att den som s.a.s själv känner starkt för sitt nya land, själv vill fira nationaldagen. Om inte, kan man inte göra så mycket åt den saken. Det blir bara löjligt när representanter för stat och kommun en sånhär dag står och basunerar ut hur himla välkomna alla är. Eller ännu värre: som det var i Göteborg, där man bjöd in alla som bytt nationalitet på kaffe & tårtfest. Folk som bott i sverige i  >20år. Precis som Örebro bjöd gamla svensktalande "nysvenskar" på snittar & bubbel på Rådhuset idag. Då ska man ju inte glömma att samma beslutsfattare bestämt att anhöriga till pensionärer på vårdhem "tyvärr" inte längre kan bjudas på kaffe när de hälsar på. Budget täcker inte såna utsvävningar...

Du gamla Du fria, Du fjällfeta ko....


Väderrustad

Foto: Nicework.nu

För mig får det gärna börja regna nu. Så att jag får inviga mina nya gummistövlar. De är så himla fina. Och sköna och till hyggligt pris. Blir det trots pågående högtryck ändå en våt och sur sommar, kommer jag ändå att känna mig glad och nöjd varje dag. Tror jag.

Kryss 22

Han informerade att "folk" tyckte att det var svårt förra veckan. Postsäckarna var bara halvfulla. Själv tyckte jag om utmaningen.



Så, idag var han tillbaka i sina orgier med finska varianter, skitlätta barnvisor och vibrato på Cedermarks dragspel. Blä.

Nervklen

Ska försöka försvara mitt varumärke lite idag. Och hela grundtanken förstås. Det kan man sen få läsa om i en, eller i den: största kvällstidningen. Förut har jag inte lagt ned vidare värst med kraft och energi på att oroa mig, men idag, när det ska ske spelar mitt inre mig ett spratt. Jag är gammaldags nervig. Som en hispigt inbillningssjuk. Inte likt mig alls.

  Foto: modellbilder.se

Det är det här med att jag ska fastna på bild. Själva texten har jag fått checka av och godkänt (så här långt), men fotot kan jag inte göra annat än utelämna mig till. Hoppas att det slutar med ett gapflabb. Det kan ju vara så att jag knappt syns på bilden. Den kanske tas från mycket långt håll. Den kanske publiceras i thumbnailformat. Det  kanske är tänkt att jag ska vara bortvänd. Vilket slöseri i så fall. Med min hispighet. Och så typiskt mig. Att blåsa upp något som om det var självklart att just jag skulle synas. Mitt stora dilemma här i livet. Att vilja finnas så mycket, men inte riktigt synas.


Vattentvätt



Säkert höjer en å annan på brynen och tycker att jag både är ansvarslös, omoralisk och korkad när jag berättar, det jag alldeles strax ska berätta, men jag tycker "faktiskt" att det är äckligt när tvätten joxas runt i bara en skvätt skitigt vatten. Saken är den att dagens tvättmaskiner är så snävt miljöinställda att tvätten ju nästan går torr i trumman. Både industrimaskiner, såna som finns i allmänna tvättstugor och än värre i hemmamaskiner.

Häromdagen fick jag hjälp och service med demonstration av en säljare på en välkänd elfirma kan vi säga. Jag sa som det var; att priset är egalt och att mitt enda krav är att få slippa miljökraven. Jag kan inte tänka mig att ha en tvättmaskin som kräver 2 timmar för att köra en kulörtvätt på 40 grader. I min värld är det inte miljötänk att slösa så mycket energi. Han förstod konstigt nog och pekade ut de få alternativ som fanns. En av dem var förvånande nog topprankad i nån nygjord test.

Hemma här i husets tvättstuga är jag en mästare på att manipulera. Både tvättmaskinerna och torkskåpet. Vad gäller tvättmaskinerna fyller jag helt enkelt skurhinken med varmt vatten som får rinna ner via tvättmedelsfacket tills jag ser att tvätten tvättar och blaskar och inte bara åker runt i sin egen smutsiga fukt med tvättmedelspulver. En kommande egenmaskin förväntar jag mig slippa dosera vattnet i och tydligen kommer det att lösa sig.

Jag upprätthåller moral, i rena vattentvättade kläder, på andra vis.

RSS 2.0