Foppaaversion

Facebook är trots allt inte min grej, trots att datorer och allehanda program och sajter är det sen åratal. Men, jag har naturligtvis en egen sida där ändå. Och jag är naturligtvis medlem i en pakt.
Nämligen: Hata Foppatoffeln.

Alltså.
Få saker får mig så snabbt ur balans, som Foppatofflor.
Eller snarare folket som iklär sig dem.
Och jag kan inte analysera felet.
Men nåt är det.
Nåt riktigt kardinaltokigt.

Så vad ska en annan putta in fötterna i ?
Mina pissetofflor är rätt begagnade vid det här laget.

Sånahär kanske är ett alternativ?
Lite mer seriösa tycker jag.
Och inte så plastiga.
Inte alls förresten.
image545

Eller ett par nya röda.
Lite mer promenadvänliga...
image546

Utschasad

Fredag.
Och trött - det är bara förnamnet.
Erkänner mig nu absolut  under epitetet dubbelarbetande. På alla plan.

Därför att jag har mer än heltidsarbete.
För att jag studerar på halvtid.
För att det stora gossebarnet blivit återvändare.
För att det finns fler gossebarn, både stora och små som behöver min energi.
För att jag har en roll som allmängiltig mamma med vingar värre än värsta örnen.
För att jag är studerande i verksamhetsförlagd praktik med allt vad det innebär med nytt tänk, nytt folk och förväntningar om att vilja snappa upp och lära en massa nytt - även det ointressanta.
Därför att jag sköter om den gamla snurriga modern utan minsta tillstymmelse av feedback.

Och som om det inte räckte; skiter och spyr katten Strössel överallt...
Gossebarnets hund löper idag för första gången...
Tvättstugan är fullbokad flera dagar framöver.
Den gamla snurriga modern sockerkickar sig och ligger som ett sockerfyllo och undrar vilken dag det är...
Åttahundrafem ml plasma har sugits ur mitt helblod idag.
Och hyresvärden som skulle komma kl 15:30 för att inspektera en korkmatta som jag önskar få utbytt, ringde en kvart innan för att skjuta upp mötet tills på måndag.

Men då sa jag ifrån.
Liksom att jag satte ner foten över att modern förutom att hon har käkat 1kg vindruvor, 1 korv ärtsoppa, 1 burk köttsoppa, 1 burk creme fraiche, 1 marsipanrulle, 1 liten kaka mörk choklad, ½ burk ishavssallad, ½ tub räkost och massor av bröd och toppat det hela med 400gram inlagd sill på långt mindre än ett dygn.

Och hundmens... det tänker jag faktiskt inte befatta mig med en endaste gång.

....

Men det finns detaljer som är finemang med speedad arbetsnarkomani.
Mitt i all röra har jag lyckats fixa en underbar och alldeles lagom stor funkislägenhet till återvändaren. Snart är det slut med hundmens här.
Och jag har lyckats boka en resa som föll alla fyra resenärerna på läppen.
Och den gamla är nu bokad för dagvård tre gånger i veckan.

Jag blir nog pigg igen till slut.

Airam

Telefonen ringde.
Lite sådär halvsent.
Det var Lilleman.
Som ville gratta på Airams namnsdag.

- Nämen, kära nån - visste Du det?
- Ja, men jag läser ju almanacken varje dag!
- Ja, visstja. När är det Du har namnsdag nu igen?

- Det är den 30:e november. Samma dag som Anders. Det är när man ska önska sig att det slaskar och inte att det braskar. Annars blir det som sist: En sommarjul !

Prisnost

Under trettio minuters kvällssamtal med den gamla snurriga modern kan man hinna få en hel del gjort. Skriva ett innehållsrikt mail, betala räkningar och sen forsla sig ut i köket för att sammanställa en sallad. Och hon märker ingenting. Hon har fullt upp. Med att å ena sidan lyssna på vad de har att säga på radions finska lokalnyheter och oja sig över språket. Och senare lyssna in vad som sägs på lokaltevenyheterna. För att strax därefter ondgöra sig över hur "Fråga Doktorns" programledare är och säger liksom vad "allt tokigt folk" som ringer till programmet har på hjärtat. Och jag bara hmm:ar...

- Jaha, se på de där tokstollorna nu då. Ja, den tjocka är nog rätt så bra, men den där andra. Gunilla - hon är så priiisnoost så man kan spy!

- Prisnost?

- Ja, då menar man både i västerbotten och i närke att de pratar så läpparna fladdar som lärkvingar på dem!
- Och hör på den där kärringen nu då!
- Tyst så jag får höra! (trots att jag knappt andas)
- Åh herregud, nu är det är människa som påstår att hennes barn har herpes på hjärnan. Det är väl inte seriöst av en doktor att svara på så tokiga frågor i alla fall. Jag sa ju det - hon ÄR prisnost.

Underbart

Mina favvotjejer.
Katie Melua & Eva Cassidy
Deras röster var/är som gjorda för varandra.



Lika fantastiskt som världen är underbar, om man ser det på det viset...

Basse

image544
Det är bra att rusa runt och peta i det mesta hemma ibland.
Plötsligt dyker det upp saker man blir jätteglad att återse.
Som ett foto på älskade Bassepojken...

Söndagsintention

  • duscha sovrumsblommorna √
  • laga trasig stolsdyna √
  • skruva upp tavelbelysning som hänger på trekvart √
  • rensa tidningskorgen √
  • bära upp utrensade datorgrejer på vinden √
  • rensa ur och packa ner prydnadssaker som stjäl energi √
  • skruva ner den utslitna kattvässargrejen √
  • rensa medicinlådan √
  • städa i skåpet ovanför kylen √
  • måla tidningskorgen vit √
  • måla hallbyrån vit
  • vattna blommorna både inne och i farstun √
  • tvätta bilen √
  • plantera om rosmarinplantan i lerkruka istället för den ovärdiga och fula i svart plast √
  • byta sängkläder och skaka/vädra ur så mycket textil som finns i svrummet √
  • virka ihop några nya mormorsrutor
  • laga matlådor √

Jäklar, det går bra det här....


Ögongodis

image543
Ranunkler - för mig finns nog inga finare blomster.
Just nu i alla fall.

 Den här lilla sötnosen fick bli min igår. Från House Doctor.
Oreligiös som jag är, finns få saker som tilltalar mig så mycket som de kristna symbolerna.
Tror det är det gammaldagsa.
Nostalgitripparna.
Farmor Selma hade förlagan.
Nu vilar mina ögon på en egen.
Gott är vad det är.

Skoplan

image540
Måste nog hämta hem den här, och den andra.
Fast de finns i London.
Har alldeles missat att Ryanair slumpat massor av biljetter till när o fjärran för endast 39 spänn.
Och nu är biljettsajten stängd till tisdag kväll.

Då kanske mitt skobegär hinner gå över...

Kryss v8

Nu får snart Eldeman skärpa till sig. Det var länge sen Melodikrysset utmanade mig att ringa runt till yngre eller äldre generationer för att sjunga en liten snutt. Depeche Mode, von Trapp, Enrique, Ljungqvist, pippi och mors lilla Olle förutom Läderlappsoperett och hela Uppland står i lågor är bara för enkelt.

Varför alltid barnvisor och melodifestival?
Han har ju sveriges, kanske europas tynga samling stenkakor.
Varför inga såna?

Uppbjuden

Det finns ju fler bloggar med mitt signum.
Liksom det finns platser på webben där jag s.a.s är medlem.
En av dessa platser har strukit länken till min ena blogg.
Naturligtvis utan att diskutera det med mig först.

När jag nu förklarade i en tråd, i ett annat  ämne att så var fallet, stod det inte på förrän försvarstalet var skrivet.
Och jag fick nåt slags erbjudande om att "bjudas upp till dans".

Bara jag själv först bad om det.

Tänk vad människor är konstiga ändå.
Särskilt när man ställer det i relation till verkliga svårigheter.
Sånt som inte alls har något utrymme i cybervärlden.

Svårigheter som är oöverstigliga...


Ynkryggsförklaring

"När ska vi lära oss hur saker hänger ihop? Starka och kompetenta kvinnor är mums för kvinnoförtryckare. De fungerar både provocerande och attraherande. Attraherande eftersom förtryckaren egentligen är svag och behöver nån som är stark" - Unni Drougge

image539

Mer Unni till folket !

Flygbil

Lillebror läser i senaste numret av Illustrerad Vetenskap och berättar:

- Om 20år kommer det att finnas flygbilar. Då är jag 30 år. Men du är 65 år då.

- Ja, menar du att 65år är för mycket för flygbil?


image537


- Närå, jag har sett flera gamla 65-åringar som kan köra bil. Men flyg kommer nog gå för fort för dig.

Rollator del 2

Nu har hon ingen längre.
Den gavs bort.

Till nån.

Nån människa i trapphuset...

Och jag - jag var en kärring som försökte pracka på henne saker hon inte vill ha.
Så som jag alltid har gjort.

Och nu kunde jag ringa runt till alla jag känner och skvallra.
Så som vi - alla hennes barn, alltid gör.

Och förresten skulle jag ge fullständigt fan i hennes liv.
Hon klarar sig själv minsann.

Bra.

Frisk

Jag undrar en sak.
Vi blir allt äldre och äldre, men egentligen inte alls friskare.
Det är bara en tidsfråga tills man drabbas av något skit som bör kollas upp ordentligt. Förhoppningsvis, naturligtvis kommer det först senare. Men, vis av erfarenhet vet jag att även unga till synes livsdugliga individer trots allt får sätta livhanken till.

Så jag undrar...
Hur de som beskriver sig som svårt sjuka i nån simpel virushistoria skall hantera något mycket mycket värre?

Okej, jag var själv däckad några dagar förra veckan och visst blir man slut av att "bara" vara febrig och förkyld, men herregud vad glad jag är för förkylningar! De trimmar mitt immunförsvar. Och när jag inom nån knappt vecka tillfrisknar känns det friskare än friskt.

Hur männsikor kan säga sig ha feber när deras kroopstemperatur uppmäter 37,4 fattar jag inte...

Precis som jag inte fattar när folk söker doktorn för att de var så dåliga "i lördags"...

Liksom när de säger att de måste få penicillin för den hemska hostan som startade igår...

När man har så mycket att vara glad för.

Semesterdröm

Jag behöver bort.
Långt bort.

Och jag behöver något extravagant och spännande.
Ingen svensk dussinvara tack.

Så jag planerar mig till Buenos Aires.
Och ämnar fortsätta till Antarktis.

Det finns inga fickor på sista fracken.
Så jag slängde iväg 50'000 över internet.

För en biljett drömförverkligande.

image536

NOT !

Men det var skoj att drömma lite.

Peter visade vägen.
Till Ticket-O-Matic

Lösenord

Hur ska man bära sig åt egentligen. För att minnas alla användarlösen?
Jag har fem olika arbetsrelaterade inloggningar och med dem fem olika mailadresser förutom de tre jag använder hemma. I skolarbetet är det tre olika inloggningar. Mina bloggar är tre. Sen tillkommer Tradera, Ebay, Ladbrokes och diverse småprogram.

Inte konstigt det blir tilt emellanåt.
Men hur ska det bli sen?

När man närmar sig det genetiska arvet...

Barbie

Jag har liksom skaffat mig världens sämsta arvsrätt.
Noll - kort och gott.
Fadern efterlämnade sig inkentinken och modern kommer att göra detsamma.

Det gör dock inte mitt liv sämre.
Jag får helt enkelt se till att leva här och nu.
Och det är en ganska skön känsla att veta att man klarar sig själv.

Men, kanske sitter jag ändå på guldgruva inför framtiden?
Mina tre Barbie.
Med orginalkläder och stämplar från 1959 och 1962.
Har faktiskt skickat en förfrågan till expertis.

Om det är så att jag har kapital i garderoben ?

image535

Uppdaterad

Det kan inte hjälpas.
Men fy vad trött jag blir av att prata med den gamla snurriga modern dagligen.
Katastroftrött.

- Ska du se på melodifestivalen ikväll mamma ?

- Nätack. Den där Christer Björkman blir jag då så trött på. Han har ju funnits med ända sen jag började se på tv.    Och han ger sig visst aldrig!

- Vad menar du?

-Ja, han stryker ju efter väggarna i sina hawaiiskjortor och tror att han är nånting.

- Mamma, jag hänger inte med. Vad är det Du menar?

- Ja, nu har han ju slagit sig ihop med den där flickstackarn också. Och ska fara omkring med henne på alla danskrogar framöver. Som om hon ville det!

- Pratar Du om Christer Sjögren?

- Ja, hänger du inte med alls vad som händer i tv-världen !?

Gåta

Vad får man av en blandning rödsprit, Ajax och svinto?

Svar: Klinisk rent badrum.

Egentligen borde jag kanske gå med i hyresgästföreningen. Men det kommer ändå inte ske under hela min levnad. Jag skulle bara behöva ett hot, även om jag inte tror det hjälper. Att betala närmare 6000 spänn för en lägenhet med badrum som dels fungerar som ventil för: inte minst röken från öppna spisen eftersom det finns ett litet fönster och stor ventil där och som man dels måste inta ställning före inträde i - gör att jag lackar ur. Maken till skitiga väggar får man leta efter. Och när nu den underbara solen tittar in får man plötsligt klart för sig att röksot och tvålrester parar sig med varandra. Kanske är det till och med en trekant med hårsprayen...

Det var inte helt lätt att balansera på en stol nertvingad i badkaret kan jag meddela, men skam den som ger sig.



Kryss v7

Flickan med flätorna i filmer med Edvard Persson gick att googla fram - Ingeborg Nyberg.
Resten av melodikrysset var en baggis.
Bertil Boo och ångermanälven är ju nästan mina middlename. För att inte tala om Grodan Boll.
Det känns bra det här.

Ängelröst

Eva Cassidy i Ring så spelar vi.

Det här blir en bra dag.
God morgon!


Törnad

Vilken tur att  förkylningar är övergående.
Så att man slipper se allt skräp tv repriserar.
I värsta fall skulle jag kunna drabbas av något sekundärt.
Särskilt av Törnfåglarna...

image534

Lovade mig själv redan på åttiotalet att aldrig fördjupa mig i historien igen.
Den gör mig sjuk.
Deprimerad rent av.

Ett reprisavsnitt får räcka.
Nästa gång det sänds är jag i tjänst igen.

Kattliv

image532   
Nog ser det ut som om morrhåren vill opp?
Fastän hon blänger ner.
På sin storebror...

 image533
Som bara ligger där i solstrimmorna och inte alls bryr
sig om att han är dammig i pälsen...

Kattdoktorn har ordinerat fortsatt tvångsmatning och medicinering till kommande tisdag. Men hon skall oxå bjudas proteinfattiga men högfeta torrknaster. Hoppas, hoppas hon gillar dem och börjar äta själv.

Godkänd

Ahh, det är nog en signal...


image531

Om att det finns mening med att återvända till livet.
Yihaa, jag fixade min hemtenta!

Sjukdagar

Lilla fröken Strössel är kanske en aning bättre. Hon har som bevis på det tex tvättat sig lite, kattlikt sträckt ut sig efter en lång natts sömn och kanske framförallt visat klorna vid tvångsmatning. Å andra sidan äter hon inte alls själv och kräks gärna efter matning. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka. Men de facto att hon nu visar upp sin lurviga lekamen utanför sovrummet borde åtminstone vara ett litet tecken på en smula återhämtad kraft. Imorgon ska behandlingen utvärderas...

image530

Strössels matte har oxå hon kommit precis ur sängkammarläge. Förkylning är bara förnamnet. Och snorig feber är bara för milt uttryck. Såhär sjuk trodde jag knappt inte min kropp var kapabel att bli.
Jag är förtjust i Linda, Tobbe, Mats och gänget i En annan del av Köping. Men jag gillar inte att feberyra om dem. Det känns faktiskt läskigt när de uppträder som hjärnspöken med sin oförställda livsfilosofi. I Köping får man gärna hänga upp färgglada skyltar efter vägen, men inte så gärna i mitt sovrum.

image528 Fotokälla: Tv4


Förresten gillar jag inte heller att väckas av min egen röst som ropar på mamma i feberyra.

Konvalecent

image527

Min härliga lilla fröken Strössel är sjuk.
Svårt leversjuk.

Och helt utan fjong på morrhåren längre.

Min övertygelse om att djur är priviligierade vad gäller förmånen att slippa lida, fick plötsligt stå på skam.
För min egosim. Och i viss mån pga för liten mental förberedelse.

Vet inte vad jag är mest ledsen över.
Att jag nonchalerar en nödställd väns privilegier eller rädslan att förlora henne.

Måste ändå lita på veterinären som tyckte det var etiskt att försöka.
Med intensivvård av dropp, cortison, antibiotika, B-vitamin och specialdiet.

Strössel smakade av den leverpastejliknande  dieten direkt vid hemkomst.
Det första hon ätit av egen maskin sen en knapp vecka.

Det kanske borgar för tillfrisknande...

Barndomsminnen

Det är slående hur mycket tillbaka i tiden gamla människor i allmänhet och min egna gamla morsa i synnerhet går. Hon pratar i stort sett inte om något annat än hur det var förr. Och hon pratar om det, som om det var igår. Händelser beskrivs i detalj liksom vem männsikorna var. Vad de sa och vad de gjorde. Och hur det såg ut på platsen. Vart vägen ledde. Hur de förhöll sig till varandra. Vem föräldrarna var och vad de hette och gjorde. Liksom deras förfäder. Morsan har björnkoll på allt det förflutna. Och det verkar viktigt.

Det känns solklart att de där tidiga livsminnena planterade sig i en i stort sett obegagnad fil i hjärnan. Minnen som fick både gott om utrymme och kanske framförallt den bästa och största platsen. 

Nu har min egen återblick börjat.
Igår var det fest med utgång till krogmiljö. Där mitt i allt vimmel skedde återblickar. Kamrater från olika perioder i uppväxten stötte oplanerat samman. Någon jag inte sett eller pratat med på 33år. En annan på 30år. En tredje på 20år. Och det var som igår!

Idag gör mig hjärna återkopplingar.
Och det känns; så som jag förstår att morsan känner; levande och pågående.
Jag har björnkoll på händelser, tid, namn, vad som blev sagt och gjort och det är precis som om jag upplevde allt jag minns alldeles nyss.

Det är viktigt.
Vi har en historia ihop.
Det är våra upplevelser och minnen som gör att vi är dem vi är idag.
Vi hör ihop på nåt vis.

Inte konstigt man (morsan) vill prata om det.

Människa

Var tvungen att prova vilket djur som stämmer in på mig oxå.
Så snopet det blev...



You're a Human!
With extreme power comes extreme destructiveness, and you've had plenty of both to share with your peers. While you're capable of a great deal of beauty and joy, your skill in creating misery seems almost boundless at times. You've made a big fuss about how you're smarter than everyone else, but all they can see is how you've used those smarts for ill. At this point, your best hope is to turn to those around you and start caring about them. It would also be advisable to get rid of some of your stuff, and preferably not by throwing it away.
Take the Animal Quiz at the Blue Pyramid.


Turk?

Okej...
Hos Nejma hittade jag det här testet.
Det är sant naturligtvis.
Jag turk - vad annars.


You're Turkey!
You have a good deal of history behind you, both good and bad, but through it all, you've become a leader among your friends.  You have an uncanny ability to make friends with people who hate each other, though sometimes you just hate them instead.  Surprisingly fickle, you keep a good balance in your life between religion and humanism, but most people think you're fanatical anyway.  You're Istanbul, you're Constantinople.

Take the Country Quiz at the Blue Pyramid


Vinfest

Imorse berättade Anders Timell i Äntligen Morgon på MixMegapol om ett rätt ovanligt festmottagande en av hans kompisar praktiserar. Gästerna får stanna upp i farstun och hälla i sig varsin flaska vin innan de släpps in. Sen blir det mat och party som vanligt. Varför? Killen tycker inte festen kickar igång så bra annars. Och folk går inte hem i tid kan tänkas...

Räknas det om jag dricker ur min pava hemma månne?
Så är jag i rätt bra festtag till kl 19:00
Har köpt ett nytt. Är nyfiken redan nu, kl 15:04.

image526
Argento Malbec 2006
Art nr 6649, 79kr

Får omdöme som "Viril smak utan krusiduller"
Det är väl ungefär så jag vill känna mig.
Om en stund.

Uppdatering 15:55:
Det är mycket gott!
Och mycket lättdrucket.
Och med skruvkork.
Gillas.
Skarpt!


THE CORRS AND BONO : SUMMER WINE (Live In Dublin '02)

Lackclogs

image525 Bild: Calou Clogs

Men alltså: I have to have.
Senast igår.

Hey You....


.. whats the matter you?



Tommy Emmanuel.
Den utflugnes gitarrförebild och favorit.

Det gäller förstås att sikta mot stjärnorna om man ska komma nånstans...

Van

Hur skön är inte den här snubben då...



Samlingsplattan är en sann godispåse.
Som räcker länge.

Oringt

- Har du tagit Din medicin idag mamma?
- Nej, jag tänkte göra det när Airam ringer.
- Okej, vem är det som ringer nu då?
- Ja, vem är det jag talar med?
- Men mamma, det är ju Du som ringt upp mig, Airam. Vem tror Du det är annars?
- Ja, få se nu. Det är ju så många flickor - jag kan inte hålla reda på dem alla.
- Du har fyra flickor. Två är döda och två finns i livet. Vem har Du ringt till?
- Jag har inte ringt nånstans!

Laddare

image524

The smartest battery charges in the world har blivit mig skickad.
Från den goaste brorsan i världen.

Han visar sin tacksamhet för att jag grejar med den snurriga morsan - på ett manligt vis och det är helt okej eftersom han oxå är mån om att jag månar om min mc. Därvidlag är inte jag så kompetent och det har han för länge sen genomskådat. Ett batteri gillar inte att vila till nästa säsong. Den här grejen laddar upp i pulsationer. Himla smart faktiskt. Och jag garanteras att bara kunna slänga i en växel och dra när det snart blir dags igen.
Tack goaste, Du är bäst !

RSS 2.0