Matlagardagar

Om man har producerat 19 olika anrättningar
på en dag är det kanske inte så konstigt
att man både känner sig proppmätt och doftar
som en sliten grytlapp...

Det är bråda dagar.
Och att jag doftar matos är bara förnamnet.
I bihålorna i alla fall...

Vi befinner oss i en härlig matlagar och fotostudio.
Fotografen och jag.
Och det går görbra.
Kanske framförallt för att han är så fantastiskt kunnig.
På allt liksom...

Och inte minst på musik.

Idag har han, bland mycket annat lärt mig vem
gitarr och flamencogeniet Paco de Lucia är.
Det är nån slags mening med det som pågår...



Loulou

Vilken bakelse!
Hon ska få min röst varje tillfälle vi erbjuds betala 5:70 till spektaklet Idol.
För hon är min.
Alldeles klockrent.


Cize

Och my girl Cesaria Evora.
Hon fixar den inre balansen.
 
Så gott det är.
Med musik.



Diana

Det är flickornas afton...
Diana Krall.
Mumma när man ska tänka.
Eller inte vill.


Sunshine

Ifall nån nu skulle ha missat det:
Jag gillar Eva Cassidy.
Hon ger mig solsken.
Trots allt.


Terracottaarmén

Har varit med om världens grej i helgen.
Jag har mött 200st kinesiska soldater av terracotta.
I sverige.



To be continued...


Kryss39

Det känns alls inte lika kul att lösa krysset
i efterhand, men jag hörde bara direktsändningen.
Och, blev tvungen att köra repris för att kunna lösa
det, idag istället. Med osportsliga google å allt.

Usch,39:an var en pärs.



Fast, det gick in...

H3N2

Årets flunsa

Första fallet identifierat i Sthlm.
Inte så smart att åka dit då.

Iaf inte om man tänker sig att
andas och ta i handtag och annat
kontaminerat.

Men det ska jag.
Om man aldrig hoppar, får man ju aldrig flyga...

Scared

Frågan är vad det är för diagnos.



På att skrämma sig själv?
Nerverna tycks för det mesta vara utanpå.
Men, det är bara min verklighetsflykt. Jag
är i andra tankar. I dagdrömmar.

Fast, att skrämmas av sin egen spegelbild är väl inte riktigt okej?
I alla fall inte om det går så långt att man skriker.
För att det var nåt, som rörde sig.

Flugmorsa

Handling och lite städ hos den gamla tossiga modern.
As usual slänger hon sig över det som "kan" betraktas som godis och uppmärksammar inte ens det som hamnar i kylen. Men kaffepannan fick hon på. Och hällde upp en kopp. Åt sig själv.

Det surrade en riktigt äcklig spyfluga över köksbordet. Med tidningar och andra tillhyggen motades den ut. Lika fort fanns där en till. En som vi trodde var den samme som fick luft under vingarna. Och så fort den var ute ur huset kom en ny.

En känsla av Hitchcock lägrade sig....
Det blev fler och fler.

Morsan har fyra fönster i lägenheten.
På varje fönster satt, noga räknat: fyra stora feta spyflugor.
Och i badrummet utan fönster, flög två hysteriska runt runt.



I städskrubben, långt in bakom dammsugaren: stod en gammal soppåse.
Det känns som om det hör ihop på nåt vis...

Julstress

Nu står det inte på förrän folk, läs bloggare; börjar kokettera
med sina julbestyr och sockersöta längtan efter tomten.
Den ena överträffar den andra i att göra sig intressant.

Själv har jag fullt upp med att överleva.
Överleva tanken på alla de som aldrig nånsin är i närheten
av så fåfäng sysselsättning. Som knappt ens vet att det existerar.

Sjuka
Fattiga
Utslagna

Tänk om alla julkoketta placerade hälften av sitt engagemang
i hjälp till självhjälp. Som tog avstånd från nya kulörta kulor
och dyra julkort till förmån för en valfri hjälporganisation istället.

Vilken annorlunda storhelg det då skulle bli i december.
Folk skulle få frid, tror jag.

Goja

Det enda nonsensprat jag kan stå ut med.
Särskilt för att det är en riktig papegoja...



Jag blir till och med glad av honom.

Fler klipp

Torkel

Patrik 1,5



Klyschig kärleksfilm om den nu inte hade byggt på temat pappa-pappa-barn.



Men det spelar liksom ingen roll om Torkel Petterson gör karaktären av en bög.
Jag är ändå kär.
I honom oxå.

En söt film.
Som jag tjöt två gånger till.
För att kärleken var så stark.

Stevie Wonder i Globen 08-09-19

Ett fullsatt Globen fyllt av kärlek. Så kan Stevie Wonders konsert i fredags enklast och mest rättvist bli sammanfattat. Det är klart att det för mig fanns en å annan favorit som inte hanns med, precis som någon annan saknade nåt annat. Han har ju skrivit så fantastiskt mycket favoriter. Men, många av de skönaste låtarna fick hela Globen att resa sig och stuffa på plats och den känslan var: sann ståpäls. Att det sen blev några segdragna solon och utsvävningar i musik som kanske mest tilltalar den som skapar den, förlåter jag honom för. Han var precis lika varm, glad och kärleksfull som jag alltid uppfattat honom. Och det var märkligt hur närvarande han var utan att se oss. Och det var slående hur väl det syns att han "är" musik.

Flera passade på att skrika ut sin kärlek mellan låtarna och någon passade på att ropa en önskning. Stevie svarade att det var direkt otänkbart att önska låtar på hans konsert och så rev han igång ännu en ståpäls.


Av förklariga skäl var det en aning gungit att fota...

Mina givna favvisar:
"Sign sealed delivered"
"As"
"Sir Duke"
"My cherie amor"
"Master Blaster"
"Isn´t she lovely"
"Superstition"
"Part time lover"
" I wish"
"Happy birthday"


Men, det är inte rättvist i min livslånga kärlek till Stevie att välja sådär. Jag avgudar honom och hans musik. Allt går rakt in i hjärteroten på mig. TACK Stevie för en oförglömlig kväll!

Svd


DN

AB

Tripp

Vilken Stevietripp!



Jag är påtänd ännu.

Kryss38

Ofta tycker jag ju att krysset är snudd på för lätt.
Idag fick jag en käftsmäll.
Stenkakor är liksom inte min bag...

Det gick iland, men det var på håret.


Hårdrock vs rock

- Vet ni vad x och jag ska göra imorgon?

- Nää

- Vi ska gå på konsert i Globen och se ACDC

- Jaha

- Och Iron Maiden är förband

- Är dom!?

- Vad tycker ni om det?

Lillebror:
 - Men du gillar ju inte rock. Du lyssnar ju bara på Queen.

- Jag skojar bara. Jag avskyr ju Iron Maiden. Vi ska se nån annan som jag verkligen älskar. Han är blind.

- JAAA, Stevie Wonder!

Duktiga pojkar. De kan sin stödmammas fetischer.
Och de kan musik, det är det bästa.

Konsert

Klockan 19:30 ikväll ska vi digga.
Den utflugne gossen och jag.

Stevie Wonder och vi ska samsas i Globen.
Så lätt.
Så stort.



Det blir en riktig injektion pop, soul och funk.
En megatripp.
Utan biverkan.


79

Sjöng för den tossiga födelsedagsmorsan i telefon imorse. Hon sjöng med.

- Hur gammal blir du då mamma?

- VET du inte det!?

- Jodå, men vet du?

- Hörredu, nuförtiden bryr jag mig inte om det så mycket förstår du.

- Nej, men om du gissar, vad drar du till med då?

- Tja, jag ska snart gå i pension tror jag.



Hon har presentats. Med nya mjukiskläder och fina rekordeliga damkalsonger. Förutom stor blomsterkvast, handrensade lingon från torget och ett kilo kantareller från samma ställe. Så stekte vi kotletter med gräddiga gula svampar till middag och festade på Gino till dessert.

Det enda hon såg och pratade om var lingonbären.
De vittnar om söta godsaker framöver.
Lingonsylt & grädde har hon alltid vurmat för.

Långfinger

- Men vad pratar vi för siffror för dessa tandkronor och inplantat?

- Det är svårt att säga...

- Ja men nånstans mellan tumme och pekfinger - 25?

- Jadå...

- Trettio tusen?

- Javisst...

- Vadå, kanske till och femtio?

- Jag ska räkna på det till nästa gång vi ses.

Det är verkligen inte synd om mig. Det finns folk som knappt har råd att betala sin hyra. Hur ska de nånsin kunna fixa hela garnityr, men jag blir iaf förbannad. Det kom en ny tandvårdsförsäkring i juli. Någon som sakkunniga på uppdrag åt regeringen länge och väl har grunnat på. Och nu är det september och redan helt nya villkor.

Återigen känner jag mig bitter över mina tuggtänders misserabla barndom. Inga andra tänder i truten är lagade, men de är å andra sidan till bredden fyllda med det då utomordentligt potenta lagningsmaterialet amalgam.

Åt helvete med amalgam och fiffiga tandvårdsförsäkringar.
Jag vet minsann vilket finger jag menar.

Solpannkaka

Det är bra märkligt.
Alldeles nyss var vännerna tårögda av lycka.

Idag är det precis tvärtom.
Upp som solen, ner som pannkakan.

Och jag känner mig otillräcklig.
Tänk om man kunde backa bandet.
Dra tillbaka den där ytliga lyckan.

Till förmån för hälsa.


Bokuppdrag

Jag skrev om nervositet inför en fotografering häromsistens.

Nu är bilden färdig.
Och godkänd.
Även av mig.

Produktblad Optimal Förlag.

Kryss37

Idag blev det osportsligt men,
man är ju bara människa.
Nu älskar jag inte bara temat
till Gudfadern. Nu vet jag tack
vare webben även att det är
Nino Rota som skrivit det.



Huvudsaken är ändå att
det gick in. För 37:e gången.

Årsfest

Det är hårt att ligga på topp.
Nu är det fest igen.

Årets fest.


Den underbara Surströmmingens.

Skopengar



Plasma gör läkemedelsindustrin livsviktiga medikament utav.
Nio plasmagivningar under 4½ månad ger 810 kronor.

Så det blev nya höstskor á 700kr idag.

Som jag tjänat på min kropp...
Förutom att jag tjänat fika, (+ saft, smörgås, frukt, karameller och kakor som jag ju inte hållert till godo av),
pennor, och en biobiljett.

Och - tappat 815gram i vikt varje gång.

Tunggung

Dags för lite gospel....



Tänk att få vara med i den där kören.
Det vore ett tunggung att skryta med...

Och ett härligt sätt att ladda ur och i batterierna.

Kappträck



Varför skjuts det inte fler kajor?
Hur många är det i en sån där skock?
Varför skriker de?
Är det för att de är nödiga?

Jag som kom ensam på min cykel sa inte ett ljud.
Då.

Det var en himla tur.
För om jag hade märkt att de sket ner hela den svarta kappryggen,
hade jag tappat ALL fattning och låtit som dom.

FT



Folktandvården kallar mig för årlig kontroll varje höst.
Eller ska kalla.

De hinner inte.
Efter 10-11 månader hinner jag ringa själv varje år.

Och i år är inget undantag.
Jag bet nyss av en halv kindtand.

Blir man trött, eller blir man trött ?


Hembiträdekunnande

Den gamla tossiga morsans gångmatta i hallen gick ju liksom om intet i somras när hon hade frossat i formfranska. Vi kan säga att den förstördes av en slags fartränder...

En ny gångmatta är införskaffad av undertecknad.
En riktigt snygg i typ: fyra nyanser av brunt.
Det känns praktiskt.
Och den är symmetrisk från alla håll och kanter.

Mattan har nu legat på sedan den 7/8.
Ikväll ringde hon:

- Hörredu, nästa gång du kommer hit tycker jag faktiskt att du ska visa mig lite respekt för mitt hembiträdekunnande.

- Javisst, men vad menar du?

- Jo, fru Andersson lärde mig att den mörka sidan allltid ska ligga närmast dörren. Jag vill att du vänder på den.

- Okej, men den är likadan från andra hållet mamma.

- Nädu, säg inte att jag är dement nu också!

Brutturn

Förtiofem minuter med den tossiga morsan på tråden.
Det allra mesta handlar om katterna.
Och vad de precis nu säger på teven.

Jag har emellan försökt lista ut om det är
nåt i matväg hon behöver. Men icke.
- Skåpena är fulla.

Precis när vi ska sluta hojtar hon till:
- Du kan väl köpa lite tunnbröd, jag är så sugen på Brutturn.



Det tror jag det.
Att även en glutenallergiker kan bli sugen på sin antagonist.
Precis som LCHF:are kan längta efter sin bardoms matkultur.

Brutturn - hårt tunnbröd i bitar i djup tallrik med kall fetmjölk och strösocker
Eller med varm mjölk och smörklick, som då kallas för Blajta.
Som med fördel serveras ihop med lite röjt fläskje

Det är västerbottniska så som min mamma lärt mig känna den.

Julie Speed

Det är dags att erkänna sitt funktionshinder.
Jag kan absolut noll begrepp om konst.

Och nu sitter jag här. Full med upplevelser, intryck
och känslor och kan inte förklara dem.

En dokumentär på kanal 8 om Julie Speed, en
amerikansk konstnär har satt alla mina inre
system i gungning.

Hon och hennes konst gjorde mig så levande...



Och samtidigt så katastrofalt handikappad.



Räcker det med en kärleksförklaring ?

McD


The end

[i]  Här slutar Internet

Du har nu kommit till den allra sista sidan på Internet. Vi hoppas du gillade surfningen. Nu är det hög tid att gå ut och leka.


Förslag på vad du kan göra utomhus:

  • Gå en sväng. Dvs. använd benen att röra sig runt i terrängen. Kan även kallas att spatsera.
  • Jogga lite. Dvs. att använda benen att röra sig runt i terrängen snabbare än när man går. Om du joggar fort kallas det för att springa.
  • Cykla runt och kolla på den fantastiska naturen i äkta 3D! Stanna cykeln av och till och känn på träden och stenarna.
  • Om det är varmt i vattnet där du bor, kan du ta en simtur. Detta bör du däremot inte göra om du inte kan simma. Då kan du istället göra något som kallas för att bada.
  • Besöka någon du känner.

HTTP 101 - Ha en fin dag!
Hälsningar från Internet


Dekormålad

Okej...
Även gamla frisyrer kan komma till pass.



I alla fall hos photofunia.

Sendrag

Inte en natt till.
Den förra var vedervärdig och gick helt i sendragets tecken.

Om det bara vore lite kramp i en fot skulle jag inget säga.
Det är nån slags överkurs som drabbar mig.
Kramp mitt i smalbenet. Hur fan sträcker man ut där?
Eller kramp mitt i hålfoten. Som när den sträcks ut mot golvytan
förflyttas att istället inbegripa fotled och tår.

Jag skrek igår natt.
Det var samma elände i båda benen.
Samtidigt.

 Bild lånad

Den här natten skall förberedas ordentligt.
Med ett stort glas för varje ben.

Vatten.
Medicin helt utan biverkningar.

Om prickiga Berit

...handlar bloggen prickig.se

 www.prickig.se

Underbara foton.
Och underfundiga beskrivningar om Berit och hennes hundvänner.
Utan att förmänskliga dem.

Rakt upp och ner. Helbefriat från löje.
Med massor av finess.


Sovarväder

Drottningen av docksäng, har intagit position...


Kryss36

Idag kunde jag verkligen inte precis allt.
Men med stödbokstäverna var det ändå
buslätt att gissa. Så, där satt det - för 36:e
gången!


Vinylkryss



Imorgon såhär dags stuffar jag och väninnan loss till
de bästa låtarna från 60' 70' och 80'.

Vinyl 107 kryssar på Östersjön.
Radiostationen som till och med får mig
att stuffa sittande. Och henne.

Happy Birthday to ya

Åren går. 
Kotten blev 23 bast idag.

Nu är han tillräckligt stor för att få eget strykjärn, egen badrumsvåg och familjefilm på dvd.
Och framförallt så stor att han uppskattade det.

För att inte tala om hur häftigt han tyckte det var att föräras biljett med
"bästa plats på A-Läktare" i Globen fredag den 19/9.

Då ska vi fira ordentligt.
Stevie, 23-åringen å jag.


RSS 2.0