Multiplikationstabellen

Medan jag styrde med maten och boysen spelade "Finns i sjön" förhörde jag mig om fröken hade skickat med läxa.

Storebror: - Jag har matte, gångertabellen.
Lillebror: - Jag vet vad förti gånger förti blir.
Storebror: - Om vi i fyran ska kunna upp till tians tabell, varför ska då tvåan kunna upp till förtio?
Lillebror: - Jag vet i alla fall att förti gånger förti blir ettusensexhundra.
Jag: - Nämen är du så duktig!?
Lillebror: - Ja, det blir ettusensexhundra.
Jag: - precis, men vet du: man kan säga att det blir sextonhundra också. Du vet en etta och en sexa är sexton. Och två nollor till visar att det är hundratal. Alltså kan man också säga sextonhundra.

Lillebror tänker...... varpå han svarar:

- Men jag säger i alla fall så mycket som det faktiskt blir. Ettusensexhundra!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0