Kondor vs Kondom

Bröderna´s pappa var på väg hem från en utlandsresa. De hade bott hos mig och jag hade precis hämtat dem från fritis. Vi satt i bilen på väg till den stora mataffären för att köpa nåt gott fikabröd att fira pappans hemkomst med. Jag undrade hur de hade haft det på dagis och i första klass varpå sjuåringen frågade:

- Maria, vet du vad en Kondor är för nåt?

Med mina bristande fågelkunskaper sorterade jag ändå in namnet inom ornitologin, men begrep att det knappast var vad han lärt sig i skolan. Varken i klassrummet eller på skolgården. Så jag undrade om han hade hört rätt. Och vad han själv trodde det var. Han visste inte. Men han visste att det var ett spännande ord, för de andra grabbarna på skolgården "sa det hela tiden". Vi var precis framme vid mataffärens parkering och jag undrade om det inte var "kondom" han menade?

- Jo, precis! Vad ÄR det för nåt??

- Hmm, jag ska berätta för Dig. Sen. När vi har handlat färdigt.

Ungen var som en slingrande orm genom precis hela affären. Hur mycket skulle vi egentligen handla? NÄR ska du berätta? Har Du sett nån sån nångång? Kan vi inte skynda oss???

Framme vid kassorna, där köerna ringlade sig duktigt kom jag på hur enkel min förklaringsmodell skulle få bli. Det brukar ju hänga kondomförpackningar framme vid kassan och jag inväntade att vi skulle komma fram. Under tiden for han fram och tillbaka. Ena stunden djupt funderande. Andra stunden full med frågor. Hans små tunna ben kunde absolut inte vara stilla. Han klagade högt över hur mycket folk som skulle handla. Och jämrade sig därtill VARFÖR jag inte kunde berätta NU?

Så for han fram förbi alla människor i kön, och vände sig om allra längst fram ifrån, för att nå min blick och för att säga med klar o tydlig stämma:

- Man ska i alla fall ha dem att knulla med!

- Maria, VAD gör man då???

Häpp!

Det hade varit lättare att berätta om en Kondor..... tror jag.....:-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0