Kista

Just det.
Jag vill ju heller inte ha nån kista. En förstärkt kartong/låda av wellpapp duger utmärkt. Varje kyrka med självaktning har ett vackert bårtäcke. Det SKA utnyttjas i mitt ärende. Och istället för att lägga onödiga pengar på en kista kan jag tycka att man slår till med värsta middagsbjudningen. Landgång och kaffe efter en begravning känns så förlegat.

Nä, ät ett stort köttstycke med Bearnaisesås tycker jag. Och drick rödvin till. Det vill jag verkligen att Ni gör! *L*

Hörde för flera år sen ett slags påjobbetreportage på radion. Det var från en av Stockholms största kyrkogårdar. Vi fick bl.a höra berättas om mycket långa väntetider för begravning och hur eländigt det ibland var med gravsättningar där inga anhöriga fanns närvarande. Därför att efterlevande inte fanns.
Vidare pratade man om just det absurda att betala femsiffriga belopp för kistor som bara skulle eldas upp.

Det var då jag lärde mig att det faktiskt finns alternativ. I form av wellpapp. Och bårtäcken.

Men det var också då jag insåg att Ikea har så mycket mer än möbler i sitt sortiment. Eller iaf att man kan använda deras varor som man vill.  Någon familj hade där funnit ett mellanting mellan kista och kartong.

De begravde sin anhöriga i Ikea´s billigaste garderob minsann!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0