Matplaner

Hade tankar på vad gott som skulle ätas till kvällen. Klockan 06:30 imorse. Inventerade strax därpå frysen och efter samråd togs beslut om Rostbiff. Inget går upp mot att få sätta tänderna i ett riktigt köttstycke. Gärna blodigt.
Har full respekt för de som förfasas över blodiga köttanrättningar, men så fungerar ju vi människor. Alla är olika. Tack o lov - för en klonad art skulle säkert aldrig skapa dynamik.
På väg till jobbet, med hörlurar, radio och bland andra Adam Alsing i etern fick jag höra honom säga:
- Ingen grönsak är så god som en blodig biff. Typ.

Till radioprogrammet kom en mästerkock och bjöd på dagens anrättning:

~ Blodig Rostbiff med rostade grönsaker, nånslags vitabönhistoria samt icke minst; Tryffelaioli ~

Så, efter att dels involverat chefen i det hela och pratat mat i allmänhet, tillagning i synnerhet, tipsat varandra om inöpsställen m.m togs så cykeln på turné för inhandling efter arbetsdagens slut.
Förvisso brukar jag rosta grönsaker till min Rostbiff, men ikväll ska det utökas med rovor och palsternacka till alla sorters lök plus squash, champinjoner, paprika i olika kulörter samt någon morot förutom potatisklyftorna. Till detta kokas det ihop en mustig rödvinssky och så ska jag tillreda Aiolin som vi får droppa över grönsakerna.

Det var inte den enklaste saken i världen att få tag i Tryffelolja. Jag fick trampa runt till olika butiker, men det är den säkert också värd. Till två äggulor och en pressad vitlöksklyfta ska jag dropppa 1,5dl neutral matolja plus ½dl av tryffelvarianten. Salt och lite peppar förhöjer nog det hela.

Jag längtar redan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0