Flygfärdig

Vid en familjeåterblick tvekade jag först, men vågade och sa med så starkt eftertryck jag kände att: det var tvunget för mig att flytta hemifrån mycket tidigt i livet eftersom min egen mor och hennes sätt att leva och sköta sin närmiljö gick mig på nerverna. Idag har naturligtvis känslan bleknat, men jag minns att små smådetaljer blev som oöverstigliga berg för mig då.
Bland annat använde "hon" strösocker i sitt kaffe och jag upplevde varje morgon vid uppstigandet och min entré till köket, som om en atombomb gått över köksbordet. Där stod hennes mugg. Ofta med en skvätt kallnat kaffe på botten och med skeden uppställd och lutad jäms med muggen. Från sockerskålen till muggen kunde man se som en vit autobahn av sockerströ. Idag begriper jag att det kanske handlade om några frön, men då, vid mina sjutton levnadsår var det mängder.
Andra för mig då hemska detaljer som att hon aldrig hängde upp sin locktång, stängde toadörren ordentligt eller skurade spisen direkt efter matlagning var också saker som gjorde mig galen på henne. 

Då, vid familjeåterblicken skrattade min storasyster medan "hon" först såg begrundande på mig för att med ett tämligen starkt leende själv klämma i med:
- Åja, jag stod heller inte ut med Dig och Dina manér. Att Du flyttade hemifrån tidigt var viktigt för oss båda. Du var en mogen ung dam som behövde leva Ditt liv och jag ville slippa ha en morsa omkring mig.

Så snopen jag blev. Jag hade alltid haft inneboende känsla av att mammor aldrig skulle klara av att bli lämnade av sina avkommor.

Idag förstår jag precis vad hon menade. Idag är jag där själv.
Inget skulle sitta bättre just nu än att slippa ha en vuxen inneboende. En åtminstone till ålder vuxen som har sina alldeles egna manér.

Att lämna ett tiptop rent och iordningsställt hem för en vecka i Alanya borde välkomna mig hem i samma kostym, men icke.
Jag har inte "bara" bloggat idag. Jag har skurat badrum från hårstrån och tallig yta på porslin. Jag har svintoskurat spis och rostfria köksdetaljer från fett och annat som slagit rot. Jag har putsat kakel från  skvätt av allehanda färgers skala. Vidare har diskmaskinen undersökts varför den luktar starkt av lök och vitlök trots att den är tom. Ugnen har fått sin ytfinish återställd efter allt som fått härga fritt under (vad jag sen tidigare erfarit) alldeles för höga temperatur (det ska liksom gå fort att laga mat). Nu återstår det att ta hand om golven och återfylla kylen med det som "gått åt".

Jag skulle verkligen välkomna att få rå om mitt hem själv. Precis så som min mamma ville återerövra sitt när jag hade blivit stor nog att "veta" hur ett hem "skulle" skötas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0