Cykeltrauma

Trampade till i torsdags morse när det slog om till grönt och jag som vanligt med ilfart var på väg till jobbet, reste mig upp och gav ordentlig kraft till vänsterpedalen och, precis lika fort for jag över styret. Förvåning och samtidig skräck täppte till alla möjligheter att kommentera det hela. Dock skrek en bakomvarande kvinnlig cyklist i högan sky och jag - jag gjorde som vuxna brukar kunna göra. Jag reste mig upp från järnvägsspåret i gatukorsningen, sopade lite nochalant av mina kläder och fortsatte till fots. Men först fick jag backa tillbaka för att hämta min trampa. Inte min pedal - HELA min trampa som så plötsligt hade brustit rakt av vid axelfästet intill kedjehjulet.
Obegripligt!
Väl framme vid arbetet fick chefen befria mig från gnäll och jämmerlåt och innan lårkakan skulle uppvisas uppmärksammade han istället en 20centimeters blödande dubbelreva på det andra benets insida. Inte konstigt jag snudd på haltade mig fram till dagens förvärv.
Samma chef upptäckte också ett ordentligt rostangrepp på den tappade trampen. En cykel är alltså inte säkrare än sin svagaste trampa...

Cykeldoktorn trodde inte sina ögon, men tog det som en utmaning att plocka isär en annan gammal cykel för att plocka ihop min murkna 25-åring. Han lovade inget, men skulle försöka. Nya trampor finns inte som reservdel fick jag veta. Nånstans mellan fem och sexhundra skulle det kosta. Han skulle ringa om han stötte på patrull.

Igår när jag inte hade hört ifrån honom på hela dagen gick jag dit. Och där stod min älskade cykel med världens finaste trampor. Och dessutom hade han dragit en ny växelwire, smörjt kedjan och skruvat fast styret (!). Han var utöver detta bekymrad att han inte hade något kedjeskydd som passade eftersom mitt nuvarande knappt sitter fast. Alltsammans fick jag för 600kr.

All heder åt den cykeldoktorn på Fredsgatan, Örebro - från en som funderar på hjälminköp innan plånkan kan tillåta en ny trampcykel.

Postat av: Anonym

Cyklar är bra så länge man kan lita på dem. Jag cyklade för ett år sedan i full fräs på en helt otrafikerad gata, och skulle upp på cykelbanan, jag vet inte vad som hände men helt plötsligt bara gled cykeln på sidan och jag föll med...som tur var drämde jag inte i huvudet i asfalten. (farten var som sagt mkt hög) Jag rete mig upp snabbt som blixten, det är ju pinsamt när man vurpar sådär. Medmänniskor rusade fram och undrade hur det gått, bra svarar jag, darrar på händerna, armarna värker (de var de som tog emot den största smällen) Bra säger jag och försöker mig på ett leende. Yr i skallen är jag ordentligt och suddigt ser jag. Men jag försöker mig på att gå trots att världen snurrar....det blev ingen paddeltur med kajaken den eftermiddagen...vågade inte...Jag funderade också på att börja använda den där cykelhjälmen jag har liggandes hemma på hatthyllan, fattar inte varför jag inte gjort det än...nästa gåg kan det faktiskt vara för sent. Jag vet inte var du bor, men där jag bor är det ca 1 av 10 som använder hjälm när de cyklar. Så när jag var i Stockholm sist för ett par veckor sedan blev jag glad över att se att i alla fall minst 8 av 10 cyklister hade hjälm. Det är lättare att börja då...(Statistiken grundar sig på en egen räkning vid ett resturangbord precis vid en gatukorsning, starkt trafikerad där det kunde stanna uppmot 15 cyklister på samma gång och 12 av dessa hade hjälm!!!)