Humlor

16019-215 
Blev idag förärad med presenter som tack för ett väl utfört arbete.

En härlig flaska Cabernet Sauvignon och som grädde på moset dessutom en burk syltade tomater samt en flaska tomatdressing med basilika.

Saken är den, att vi under våra möten har utbytt alltifrån livserfarenheter som fredagsfräckisar och små anekdoter från livet. Hur vi hamnade på ämnet humlor är nu glömt, men han berättade något jag blev både rörd och glad över.

Jag har nog utan att fundera närmre på saken tagit för givet att plantor i tex tomatodlingsväxthus liksom självklart självpollinerar sig. Eller om jag kanske trodde tomatodlaren gick runt med pensel och skötte själva fortplantningen....

Så lärde han mig, hur det åtminstone i ett av alla växthus, går till.
Där sköter humlorna den saken.
De kommer - influgna i kartong från Holland, för att släppas lösa bland alla plantorna och där jobba i sitt anletes svett hela våren & sommaren.

Varför man inte bjuder in en svärm bin från en lokal odlare har sin förklaring i att bina, så fort de upptäcker en springa öppet fönster drar med sig alla kompisar och flyger vidare. Men humlorna, de sitter där de sitter och trivs extra gott om odlaren gläntar lite på fönstren.

Jag blev som sagt tagen av hans underbara naturberättelse och idag förärades jag med tomatprodukter.
Från växthuset där holländska humlor skött pollineringen.

Wow - jag är stenrik!






Kommentarer
Postat av: Lyckliga grodan

håller med.. vilken gåva..

2006-10-06 @ 20:27:41
URL: http://lyckligagrodan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0