Urträde

Den enda gång jag utnyttjat svenska kyrkans tjänster är vid begravning.
Andras.
Såklart.
Min egen kanske inte ens blir nån. Jag skulle föredra nån slags forskning på mina kvarlevor. Och istället för kyrklig ceremoni föreslås mediumgrillat kött till rödtjut och bearnaise i nån musikalisk och lite småskum lokal.

Men jag betalar uppenbarligen 4'500kr årligen för andras vigda jord.

Det känns hisnande att ha arbetat och duktigt år för år betalat sin skatt. Och än värre att jag nog kommer att arbeta minst tjugo år till och präktigt betala likaledes. 

Samtidigt som jag "tagit paus" i pensionssparandet.

4500*45 blir liksom en slant...
Och så har de inte ens portarna öppna om man spontant  får för sig att gå in där, betala för ett ljus och tänka på de döda en stund.

Hos www.humanisterna.se finns uppsägningen i förtryckt format.
Den ska "min" församling snart bli varse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0