Saffransrutor

image480

Hos baramittlillahem blev jag frälst.
I det mest enkla, okladdiga och perfekta saffransrecept man kan hitta.
Efter två provbak kommer här mina  modifieringar och tips.

Till saffransdeg bör man alltid tillsätta en gnutta bakpulver. Degen blir gärna tung av alla godsaker och kan av den anledningen ibland pösa ut och bli platt. En tesked bakpulver till receptet är lagom och får det att jäsa på höjden oxå.

Smörj händerna med matolja så är det plättlätt att sprida ut degen i långpannan.

Alternativfyllning hos Airam: 300gr finriven mandelmassa
                                                  150gram smör
                                                   2 tsk vaniljpulver
                                                   1 dl florsocker

Gör gärna en strut av smörpapper och spritsa ner kluttar av fyillningen här och var i degen.

        

Antar att det skulle sitta fint med ett stort glas kall mjölk till ett lass med saffransrutor..... om inte om fanns...

Kommentarer
Postat av: Ninni

Å, det verkar vara nästan samma typ av saffransbröd som jag gör, det är supergott med den där mandelmassan i! Eller hur?!

2007-12-20 @ 17:00:37
URL: http://www.ninni-e.blogspot.com
Postat av: Airam

Ninni - jag ser att det ser skräpigt ut på bilden. Det är vaniljsockret. Jag kör bara äkta vara, så då får man stå ut med svarta prickar ;-)

2007-12-22 @ 09:26:44
Postat av: Marie

Hejsan...



Jag såg ditt saffransrecept ovan, dock hittar jag nite grunden utan bara dina modifieringar... tar gärna hela receptet om jag får :-)



Mvh

Marie

2008-11-18 @ 06:58:01
Postat av: Airam

Marie - Du får kika i Din mail ;-)

2008-11-18 @ 18:43:31
URL: http://airam.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0