Stiegbegrepp

image363 Idag är den inköpt. Jag får inte tjuvkika innan semestern. Men jag vill. Väldigt gärna.
Ettan lästes ut i ett nafs. Tvåan köptes i fredags och skulle liksom trean packas ned i väskan och avnjutas där i solen i Turkiet nästa vecka. Den är redan i stort sett utläst.

Och jag känner sorg att det inte kommer fler.
Liksom jag känner en viss sorg att jag plötsligt blev tvungen att tänka lite annorlunda på Lisbeth Salander. För mig har hon hela tiden "bara" varit en, vad man kan kalla Aspbergerpersonlighet. Nu läser jag i en mailväxling mellan Stieg Larsson och Nordstedts här, att Lisbeth enligt författaren är en sociopat med psykopatiska drag.

Jag gillar Lisbeth.
Mycket.

Men jag gillar inte begreppet sociopat.
Och absolut inte psykopati.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0