Dejlig

Den lille, med autismläggning är så jäkla skön mitt i allt det knepiga.
Idag har han gjort mig så lycklig på sitt omedvetna men oxå självklara vis.

I bilen började han plötsligt sjunga Gasolin´s "køp bananer" och jag fortsatte med att snacke dansk. Alla tre gossarna hakade på och härmade så gott de kunde. Somliga ord fick jag förklara medan andra förblev otolkade. Men "dejligt" blev översatt. Så fick de ett uppdrag. Att "bara" svara Hvergang när jag ställde min fråga. Den danska frågan jag som liten flicka kunde läsa på planschen min storebror hade i sitt pojkrum. Vi tränade en stund och var och en skulle säga "hvergang" när de blev deras tur. Gosse nr 1 svarade rätt medan gosse nr 2 fick korrigeras en aning. Ingen av dem frågade vad frågan betydde.

Så blev det lillemans tur. Och jag frågade som till de andra:

- Lillemand, Hvornær smager en Tuborg bedst?

- Dejlig hvergang!

image439

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0