Utflykt

Lite pinsamt var det nog.
Att vi anlände en månad för tidigt.
Till Arlagården för att betitta årets betessläpp.
Men, då får vi ju göra nytt försök i slutet av nästa månad istället.

Å andra sidan fick barnen via en mindre omväg,
den första buddiska upplevelsen sig till livs.

image593 Foto: Utflyktsguiden.se

Ett märkligt ställe, mitt därute i spenaten.
Stupan - ett buddistiskt fredsmonument
Som Dalai Lama invigde 1988.
Buddist eller ej, man finner ro.
Och man finner fika om man vill.
Föurom loppis. Som sköts om av ens
goda samvete.
Mitt betalade för en riktigt härlig kokbok.

Det hände sig inte så denna gång.
Men det har hänt. Vid andra andliga
utflykter o tillfällen.
Att Fellingsbro kyrka och kyrkogård
fått besök när den ändå ligger nästgårds.
Där ligger Jeremias i Tröstlösa begravd.


Man borde inte sova
text: Jeremias i Tröstlösa

Man borde inte sova när natten faller på,
för tänk, då blänker stjärnorna högt uppe i det blå.
Det är så tyst och stilla.
Att sova vore illa.
Jag vandrar mina vägar över slätt och genom skog,
och stjärnorna de följer mig, så sällskap har jag nog.

Det sägs dom är tusen mil och mer ändå från oss.
Än brinner de med stadigt sken, än flammar de som bloss.
Som silver och kristaller
nu deras gnistor faller,
och en annan flammar till när hon har brunnit ut,
så faller hon, då blir det som en strimma rök till slut.

Man kan väl aldrig drömma så grant och underbart,
som själva natten ter sig när de stjärnor lyser klart.
Det är som om det hördes
ett silverspel som rördes.
Man borde inte sova när som natten faller på.
Man borde se på stjärnorna. Man borde vara två.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0