Valborg

image596

Hos Jellon får man veta allt om själva anledningen till dagens spektakel.... eller vårtradition om man nu så vill.
Jag har inga betänkligheter med majbrasor, fyrverkeri eller studentsång men, jag kan inte texten. I min värld handlar melodin om nåt helt annat. Och den kan jag utantill.

ODE TILL HALVAN
Mel: Vintern rasat

Helan rasat ner i våra magar,
skvalpar nu på botten mol allen.
I sin ensamhet den bittert klagar:
"Det är inte gott att vara en!"
Snart är Halvan där, den härliga supen,
alkoholiskt ren och silverklar,
dansar som en vårbäck ner genom strupen.
Hamnar - plask - i Helans budoar.

Kommentarer
Postat av: Jellon

Åh, jag tackar och bugar för fina ord och "knuffen" :-)

Jo, jag samlar på nya snapsvisor, då vi alltid har sånghäften till både midsommar och jul - och det måste ständigt sjungas när vi har fest och kalas. En kul vana. Så jag tackar varmt för denna fina ode som kommer läggas till samlingarna.

Ha en bra fortsättning på helgen. Pling från Jellonet

2008-05-03 @ 16:27:13
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com
Postat av: Airam

Jellon - då kommer det variant till på våren här:
Melodi: Vårvindar friska

Runt våran stuga
smådjävlar sluga
tassa så tyst med bockfot och svans.
Varulvar yla, isande kyla
sveper i dimman fanstygets dans.
Bäva ej broder, lyssna och hör
vrålen från gast, som osalig dör.
Satan han skrattar, flaskan han fattar,
super tills dagen gryr.

Gastar och spöken
skymtar i kröken
dödingar släpa ruttnande lik.
Benrangel skramlar,
spökhänder famlar,
kväver din strupes rosslande skrik.
Helvetets alla fasor släpps loss.
Fan rider runt med hela sin tross.
Göm dig i stugan, du har fått flugan,
Dille, det blir din lott.

;-)

2008-05-03 @ 18:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0