Rullsylta





- Jo, jag skulle bara tacka för att du har gjort mattorna så fina. Jag visste inte att det var ljusblått i varpen.

- Nä, då var det väl bra att jag tvättade dem mamma. Så får du fint såhär till jul.

- Just det, kommer du och hämtar oss eller?

- Oss?

- Ja, alla som ska med.

- Närdå?

- Julafton - ska vi inte vara hos dig på julafton?

- Jo, men det är ju 1½ vecka kvar. Och det är dig jag hämtar. Huset blir fullt här ändå, utan dina grannar. Vad önskar du dig till julmat mamma, vad kan du inte avstå till jul?

- Gröt! Och Lufisk!

- Okej, då får det bli så. Fast gröt , orkar du verkligen det efter all mat tror du?

- Nja, vad ska jag ta istället?

- Sillsallad brukar du tycka om. Och rullsylta.

- Rullsylta. Vad är det för nånting?

- Minns du inte det mamma?

- Nej

- Det är rimmat fläsk som man fyller med peppar och senapsfrön och rullar och knyter ihop till en tajt rulle. Sen kan man koka den  tillsammans med skinkan.

- Menar du det? Har jag ätit det nångång?

- Ja, det är ju Du som har lärt mig att göra rullsylta. Och att uppskatta det.

- Okej! Då gör jag en sån och tar med mig!

- Ojdå. Alldeles nyss mindes du inte vad det är.  Det är lite sorgligt tycker jag.

- Nej, det är inte sorgligt. Jag är säker på att min kropp i alla fall minns vad det är. Långt härinne.

Kommentarer
Postat av: Anna S

Kan inte låta bli att le.... (Har själv demens i familjen) Förresten så är rullsylta verkligen supergott, men jag orkar aldrig göra egen... rodnar

2008-12-14 @ 17:18:33
Postat av: Airam

Anna S - vad är det för latmansmanér? Rullsylta är gjort på ett lite kick, ju ;-) Jag tog själv upp en bit fläsk från frysen nyss. Som ska rullas och kryddas till en vacker rullsylta endera dan. På´t bara !

2008-12-14 @ 19:19:28
Postat av: Jellon

Mmmmmmmmm underbara, underbara lilla mamma! Hon är ju för go'!! :-) Ha en fin tredje advent Airam!! //Märit

2008-12-14 @ 19:57:32
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com
Postat av: Anna S

OK OK får ut i affären idag och kolla efter en lämplig fläskbit! Lovar att meddela resultatet ;)

2008-12-15 @ 09:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0