Sundborn

  

För första gången i mitt liv har jag besökt Carl & Karin Larsson´s Sundborn.
Vilket underbart idylliskt ställe!
Och utan att känna dem, tycker jag om dem. Båda två. Carl´s psyke åkte enligt uppgift; bergodalbana hela hans livstid, men förhoppningsvis mådde de ändå bra trots att de av omgivningen betraktades som lite underliga. Deras konst och design var långt före  sin tid. Långt långt före. Egentligen skulle de kanske ha sin största tid nu. Jag vill tro att de hade det riktigt bra trots allt. Tycker att deras färger, snitt, form och konstruktivitet vittnar om det.




Huset fick lov till att bli större och större allt eftersom.... åtta barn fick de.



Sundborn ägs av en familjestiftelse. Och de bor fortfarande där.
Tänk vilket privilegium, att få fira högtider på denna vackra gård och hem.
Tack för att vi fick gå husesyn!



I år goes Sundborn extreme med bl.a gatustickning (streetknitting, gatugarn, gatugrafitti - kärt barn har många namn). En målad trasmatta på bron och alla de fula broräckena instickade i allsköns färg och material. Ett härligt mjukt välkomnande till byn.

Kommentarer
Postat av: Ninnie

Sundborn, där har jag varit en gång för LÄNGE sen...Jag var med mina föräldrar på semester i Dalarna, tror jag var 13-14 år och "fick" följa med hit, intresset var väl inte på topp s.a.s...Men, blev helt betagen av detta hus(och Carl Larssons tavlor), och har längtat att få se det igen. Ännu har det inte hänt, men kanske nån gång i framtiden!

2008-07-06 @ 20:37:18
URL: http://www.ninni-e.blogspot.com
Postat av: Airam

Ninnie - då ska Du skynda Dig. Vi fick veta att huset slits enormt av alla visningar och att familjestiftelsen därför funderar på att stoppa allmänheten. Skynda skynda...

2008-07-06 @ 22:14:23
URL: http://airam.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0