Glättighet

Här sitter jag och hänger över böckerna.
Och telefonen ringer.
På absolut sämst tänkbara tid.
Klockan är hunger och mat.

- HEJJJJJJ !! Är det Airam jag pratar med?

- Ja....

- Airam Aneladgam ?

- Ja, vad vill du?

Fort som fan: - Jagringerfråncomhem - Hur ÄÄÄÄÄRRR det??

- Vad vill du?

- Jag ringer väl inte och stör? Hur står det TILL ??

- Jag förstår att Du läser innantill, men skippa det där smörandet med mig. Hur det står till med mig angår dig inte. 
   För sista gången: Vad vill du?

Självklart var det nåt slags "oslagbart" skiterbjudande....

Jag blir galen av alla slags stereotypa fjompartighetsfraser.
När människor som inte känner mig kuttrar.
Eller när människor som inte känner andra, kuttrar.
Allt ifrån de som ropar hälsningstillrop som om de var på idrottsläger för maniker.
Till de som avslutar alla samtal med "ha en bra dag".

Det är inte det minsta styrt av mellanmänsklig empati och värme, för mig.
Det är enkom styrt av att man så att säga vill presentera sig själv som nåt utöver det vanliga.
En frisk fläkt, typ.
En JÄTTEtrevlig medmänniska.

Så funkar inte min värld.

Men jag vet att det går tretton på dussinet av de som både praktiserar och charmas av fenomenet.
En yta och glättighet i väntan på - eller kanske som resultatet av att man alls inte väntar på - djupare
inre kontakt och intresse.

Hur sjutton avsäger man sig sånt?

Kommentarer
Postat av: Maja

Och hur värjer man sig?? Ibland blir jag så konfunderad över dessa människor. Om man nu har detta beteende mot alla, vad säger det då om mig - jo, jag är bara en i mängden. Snacka om ytlighet och då blir det heller inte nåt djupare från min sida. Avtackar mig mer än gärna!

2008-05-21 @ 21:38:30
Postat av: Tina

Tycker lika synd om denna som den som du beskrev i inlägget om bilprovningen. De har en mall att gå efter och några få gör det bra, dvs de låter inte som maskiner och lyckas ibland få framföra sitt budskap. Men det är ett riktigt skitjobb, eftersom de flesta, jag med, genast får alla taggar utåt, och blir korta och snäsiga i tonen. Det värsta är att de får pröjs utifrån hur mycket de säljer, vilket alltså inte blir så mycket. Vad värre är, är att de är piskade att ta dessa jobb om de är arbetslösa, annars får de ingen A-kassa. Klappar de ihop, vilket är lätt att göra när man oftast möts av "dra-åt-helvete", och säger upp sig, får de heller ingen A-kassa.... Det är dessa telefonsäljares verklighet, sen för oss som blir uppringda finns NIX-registret, då slipper man dom!

2008-05-23 @ 20:00:11
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/
Postat av: Airam

Tina - Om de "bara" går efter mallen må det vara. Jag har svårt för allmängiltig glättighet över huvud taget. Många människor ÄR glättiga och jag vet inte hur jag ska kunna värja mig.

Vad gäller NIX, så gäller inte det hos företag man redan anlitat tex Telia. Och absolut inte statliga företag som gör marknadsundersökningar. Tyvärr.

2008-05-24 @ 16:08:38
Postat av: Tina

Håller med dig om den påklistrade glättigheten och framför allt när de kör "tjena Tina hur har du det-stilen", då klampar de inom mitt revir och det är jag allergisk mot! Vet att de får ringa om man redan är kund, men nix tar bort alla de andra i alla fall!

2008-05-26 @ 14:40:51
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0