Lönestopp

I kiosken:
- Har ni apelsiner?
- Nä, men vi har haft bananer.

Ungefär så blev jag bemött idag.
När jag, efter alltför lång tid ringde till en mottagning och bad om hjälp.
Jag bemöttes med sköterskans personliga värdering. Hon hörde vad jag
sa, men inte på vad jag ville. Hon gick på några slags gamla erfarenheter.
Hon generaliserade. Det är ytterst vanskligt i en sån position.

Jag är verkligen för att löner för vårdpersonal, skola och polismakt regleras.
Särskilt är jag för i den pågående konflikten.
Men inte till vilket pris som helst.
Jag tycker det ska löna sig med vidareutbildning, lojalitet och ett brinnande
intresse att alltid göra rätt ifrån sig.

Dagens telefonmöte med en sköterska som bedömmer långt innan sista
ordet eller ens önskan är påpekad - utifrån någon slags generell mall -
skall inte ha löneförhöjning. Hon behöver få gå en kurs. Och hon behöver
sitta bredvid och lyssna på hur man stavar till empati.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0