Höstkonsert

Så har man då rensat tårkanalerna.
Kommunala musikskolans avdelning för barn med
funktionshinder spelade upp sin höstkonsert med
både instrument, sång och uppträdande.

Lillebror var så himla duktig.
Ensam med fiolen och med fröken som kompade på
gitarr spelade han först en vals och sedan sin absoluta
favorit: An der Freude. Felfritt såklart. Och mycket fint.
Och han var så stolt, så som bara en elvaårig violinist
kan vara.



När sedan ett gäng med diverse ganska svåra handikapp
stämde upp med Dierdes Samba trodde jag att bröstkorgen,
svalget och ögonen skulle brista på mig. Visste inte ens om
jag skulle kunna sitta kvar. Det var gråt av beröring, men gråt
som var så stark. Och många tårar. Och det blir liksom
värre med åren...
Solisten, en flicka med down syndrom sjöng den svåra
texten som om hon aldrig hade gjort annat och hon såg väldigt
lycklig ut. Liksom de andra, som spelade på sina taktfasta
småinstrument och sjöng med i valda strofer. Tänk att ha det
svårt och ändå vara så glad och lycklig i stunden...

Eller att kunna, när man är tonåring och älskar heavy metal:
plötsligt vända sig om till publiken och från hjärtat utbrista:
- Åhhhh, vad mycket snygga tjejer det är här ikväll - jag måste
få kramas!

Kommentarer
Postat av: Maja

Förstår dina känslor och tårar. Här har du en till som har bölat sig igenom många skolavslutningar med sång och små pjäser. Såg en föreställning med Glada Hudik-teatern, där enbart utvecklingsstörda agerar och sjunger och den känslan finns fortfarande med mig. Det var mycket glädje för dom och tårar för mig - då också :o)

2008-11-27 @ 20:27:45
Postat av: Airam

Maja - tror det är viktigt att man stannar upp och känner efter, även om man inte "behöver" göra det så grundligt som Du o jag. Den där konserten har jag nu glatt mig åt i två dygn. Det känns som om de även fick mig att stanna upp och bli närvarande. Nån mening är det iaf med alla möten i livet. Jag kanske är för lite med barn och ffa funktionshindrade? Eller så behöver jag "bara" gråta mera :-)

2008-11-28 @ 16:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0