Ödet

 Bild lånad


När mitt liv är färdiglevt vill jag inte att det ska finnas en särskild plats efter mig. Inte efter nån annan heller för den delen. Jag hoppas hela jippot förbjuds. För egen del är det nedskrivet. Och det enda man kan göra är att hoppas på respekt.

Förresten finns det inga efterlevande som kommer att känna den pressen efter mig...
Och det är väl därför jag känner detta med gravvård som ett ödets ironi. Jag sköter om familjegraven. Sedan arton års ålder. Inte alls för att jag själv vill, utan för att vi har en sådan tradition i det här samhället. Det är vad man bör göra.

Man -  det är tydligen jag...

Som att klä gravarna med gransris, krans och lyktor för hundratals kronor. Och tillomed få höra Frälsis elvamannaband spela psalmer på kyrkogården alltmedan kyrkogårdsförvaltningen bjuder på kaffe. Folk träffas och babblar som om det vore nåt slags mingel. Och jag misstänker skarpt att de som bor i närheten, på kvällen lätt kan missta kyrkogården för att vara en cirkus med alla upplysta ljuskällor.

Nä, gravar borde avskaffas.
Snarast.

Kommentarer
Postat av: astrantia

Själv ska jag ligga i miljövänlig och billig pappkista när jag begravs, folk får skänka pengar till nåt vettigt i stället för att ge mig blommor, sen ska jag kremeras och spridas nån stans där ingen behöver bry sig. Det blir jättebra. Jag vill inte ha några grankransar med kottar eller några förgyllda inskriptioner.



Däremot är jag vansinnigt förtjust i åldrade kyrkogårdar, har just i kväll gjort en liten video med bilder från överväxta underbara gamla ställen.

2008-11-02 @ 01:01:47
URL: http://nimrodsmusicaljourney.wordpress.com/
Postat av: Airam

astrantia - Oj, vilken fin film! Jag håller med - de åldrade gravplatserna är vackra - och kräver ju heller därför inte vare sig ädelgran eller liljor och kottar i plast. Så underbart fina bilder Du har hittat - tack!

2008-11-02 @ 11:53:04
URL: http://airam.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0