Berlinskt

Jag är nog inte den som ägnar värst mycket tanketid åt arkitektur. Förutom att jag verkligen njuter av gamla hus och byggnader. Och förundras hur man kunde förr i världen. Samtliga gånger jag varit i Berlin har jag ändå funderat rätt mycket på detsamma. Tror det handlar om diffen mellan forna öst och väst. På östsidan är det slående många skrytbyggen. Enorma byggnader som man inte alls kan räkna ut funktionen med. De ser ensamma ut. Och tomma. Idag rivs de på flera håll. Samtidigt som Berlin som modern enhet räknas som europas största byggarbetsplats. Från kanalbåt på Split ser man dem tydligt...





De nya regeringsbyggnaderna är häftiga. Både arkitektoniskt och med skrönorna och surret
runtomkring. Passagen som går över kanalen och förbinder husen (och syns på bild ett) sägs
fungerar som uppstairs och downstairs beroende på vilken ställning man har i heriarkin.

När jag var i Berlin första gången och anlände 11 november 1989 fick jag hela bilden med
muren, ryssarna och ingemansland. Andra gången fick jag se smulor av muren vid Check
Point Charlie muséet. Idag kan vi se lite mur på sista bilden. Inbyggd i ett skrytbygge. För
politiskt folk. Vid Split.



Och, går man på erotikmuséum kan man se lite av varje....  

Kommentarer
Postat av: Wolmer

Jag blir så frestad av bilderna. Det du beskriver, om blandningen av öst och väst, gammalt och nytt, är just det som jag är intresserad av. Den där guldsnoppen var ju söt...;-) Morgonst*nd har guld i mun... eller hur var det? Kram!

2008-10-16 @ 00:23:52
URL: http://blogg.passagen.se/wolmer
Postat av: Airam

Wolmer - Du är som gillar uniformer.... vojne, vojne vad Du skulle kunna köpa. Ryska stassar och mössor och plåtskrammel från och till axlarna i parti och minut. Anlände ju Berlin första gången två dagar efter murens fall. Då köpte jag lite "såntdär". Tex ett armbandsur med månen & skäran och en rysk stridsvagn på urtavlan. Med riktigt urverk såklart. Stilig till tusen ;-) Det finns ännu kvar massor av militärattribut. Satsa på Berlin vettja. Ryanair tar dit Dig billigt.

2008-10-16 @ 18:39:17
Postat av: Wolmer

Ugh....slurp Ska bli!

2008-10-17 @ 12:21:38
URL: http://blogg.passagen.se/wolmer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0