Människofaktor

Mellan 45 och 75års ålder har jag rätt att i mitt landsting få bröstscreena med hjälp av mammografi. Jag är snart 46,3 år och än är de inte genomlysta. Ringde mottagningen i våras och fick mig då nån slags skopa ovett till livs. De hade mycket att göra... jag skulle kallas snart...

Ifall jag nu är bortglömd så vill jag ändå inte att det går alltför lång tid. Privata sektorn känns inte exakt lika säker.
Jag är inte rädd och har ingen oro, men jag är realist och känner till alla olustiga gener i min fysik. Så jag ringde igen. Och mötte en dam som var på sitt bästa humör den här gången.

- Du hade en tid den 27 oktober!

- Nämen, så lägligt, det är ju bara den 23:e idag...

- Njae, alltså den 27:e oktober 2007.

- Aldrig, jag har inte fått en enda kallelse. Det har Du mitt ord på.

- Jo, den har gått iväg. Bor inte du på xxx:gatan?

- Nope. Jag flyttade därifrån för 7-8år sen. Bygger inte hela ert bokningssystem på befolkningsregistret?

- Ett ögonblick. NEJ, du bor ju på yyy:gatan. Sedan 7½ år tillbaka ...


Det visade sig att: den som bokat mig oturligt nog inte hade klickat på "uppdatera". Att det öht kan vara möjligt att göra ett sådant fel är förstås obegripligt i den typen av "apparat". Damen ifråga ansåg det hela mycket förargligt och skulle ta frågan till högre ort. Samtidigt är det en människa som inte har gjort fel med avsikt.

Naturligtvis kan man inte ha ett så patientosäkert system.
Datorer har ingen hjärna.
Man måste uppdatera dem.


Kommentarer
Postat av: Jellon

Näe vilken miss!! Det du säger är så sant "datorer har INGEN hjärna. Tänk att man ofta, från tid till annan, får stå och försvara sig mot att "uppgifterna i vår dator säger" ... "Det står här att du ..." För att efter tålmodigt motsägande få ett "Oj, ja du har visst rätt ..."

Man måste vara frisk och stark för att klara av sådana konfrontationer. Det leder mig till alla, alla som INTE är det och inte orkar stå emot, och bara säger "jaha, tack då ...". Sån't gör mig ledsen. Hoppas du får en snabb ny tid. Kramar från Märit

2008-10-24 @ 11:12:17
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com
Postat av: Airam

Jellon - tack för Din omtanke. De där avlånga tingestarna på min kropp ska genomlysas nästa vecka "redan". Det går nog bra...

2008-10-24 @ 18:54:31
URL: http://airam.webblogg.se/
Postat av: Fläskdansen

Fasen, jag blir ilsk av sånt här! Alla mina år som anställd inom Landstinget gav mig dagliga doser av just det du beskriver; glömska, nonchalans, förbiseenden. Sådant som ofelbart ALLTID drabbar tredje person, d v s patienten.



Sånt här FÅR inte hända! Ska man hantera relativt enkla datorsystem, så ska man banne mig också veta att det ska uppdateras och handhas på rätt sätt.



Tur du fick en ny tid i alla fall.

2008-10-26 @ 10:46:47
URL: http://flaeskdansen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0