Tiggeri

Det vimlar av tiggare på stan. Överallt.
Unga och gamla. Halta och lytta. Med
eller utan dragspel. Vissa sitter ner med
en tom burk framför sig. Andra säljer
rosor och idag kom de fram med en
snyfthistoria nedskriven på wellpapp
tillsammans med bilder på bebisar.

Varför har det blivit så?
Och vad ska man göra åt det?



Jag fattar att det är företrädesvis romer
från östeuropa. Och jag fattar att de är
fattiga, lever i samhällets lägsta skick
och att det är en förfärlig förnedring att
tigga.

Men jag fattar inte vart vårt system för
välfärd, medmänsklighet och ramlag
tagit vägen. Är man bankrutt har man rätt
att få hjälp i sverige.

Vart bor de?
Hur kom de hit?
Vem betalade passen?

Jag har råd att hjälpa nödställda, men
om det är ligor med en maffioso eller
liknande som basar över hela verksam-
heten, får ju de fattigaste ändå ingen
hjälp.

Det känns helknasigt att jag bär ut sånt
matriellt som jag för tillfället anser är 
energikrävande till soprummet, bara för att
jag vill köpa nytt - när andra haltar fram på
stan och tigger korvören i en tummad
pappmugg. Det känns inte bara knasigt utan
helgalet att jag har och alltid haft mat i överflöd 
medan andra - i samma välfärdssamhälle,
kanske inte ens får en tallrik gröt per dag.

Vad ska man göra ?

Kommentarer
Postat av: Maja

Likadant här i min stad, dom blir bara fler och fler och jag mår bara så dåligt. Ett exempel - 10 minusgrader och där sitter en person med en trumma och försöker få oss att känna en fläkt av ett soligt Jamaica. Mina frågor är de samma som dina.

2009-04-24 @ 20:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0