Miljöhot

Någonting är väldigt konstigt. Och någon eller några arbetar väldigt motsägelsefullt. Upptäckten känns lika skruvad varje gång den kommer i fokus.

Hela den här dagen har jag återigen arbetat sida vid sida med storebror och hans läxa. Den här gången NO och Biologi. Ett uppsatsarbete om vår miljö och vad som påverkar den. Nu kan både han och jag allt om växthuseffekt, försurning, övergödning, ozonlager och avfall. Mycket av teorin har under dagen kunnat omsättas till praktik när vi kommit till matlagning, sophantering, kompost och i diskussioner om livet och vardagslunken.

Uppsatsarbetet på tio sidor är korrekturläst och nu är den här dagen snart till ända. Jag börjar så smått, innan läggdags att kika på möjligheter att ta sig till Köpenhamn. Vi har diskuterat att ta oss dit med tåg. Det vore både ganska mysigt, enkelt och befriande. Och det funkar med bara ett byte härifrån. Tågtransport skulle ta oss dit på drygt fem timmar. Flyg på 1,10 och bil något längre än tåg.

Hur ska man tänka?
Vad är mest miljövänligt och minst energikrävande?
Eller, vad är mest prisvärt?

Tåg kostar 1170kr/person ToR
Flyg kostar 968kr ToR
Bil kostar dagsfärskt bensinpris x ca 100mil plus parkering

Flyg är allstå billigast men värst för miljön. Tåg är dyrast med enligt dagens biologilektion mest miljövänligt.



Är det nu så att vi ändå bestämmer oss att åka tåg, så får man ju hoppas att slippa sitta genom smålandskogarna och bevittna försurad skogsmark. De andra får bestämma, själv får jag bara ångest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0