Skörbjuggsplus

Storebrors arbete med upptäcktsresande Vasco da Gama kammade hem poäng. VG+ minsann. Och just pluset verkar vara det viktiga för honom. Hur tänker lärarna? Varför delar de ut plus och minus? Vart syns det sen? Triggar det verkligen ungdomarna att ge lite till nästa gång bara för att de vet att de var nära MVG senast? Jag tvivlar.

Storebror är i alla fall väldigt stolt. De verkar ha varit två som har skrivit om samma upptäcktsresande i klassen, men var och en för sig. Eftersom det är många ungar i klassen, så måste det ha berättats om väldigt många historier. Och jag antar att lika många berättelser innehöll symtom på Skörbjugg.

Han säger att alla berättade om bristsjukdomar. Om tandköttsinflammationer, tandkatastrofer och smärtsam död. Det var dock endast en som kunde berätta om Skörbjugg. Vad det var, hur det yttrade sig, varför man fick det och hur det botas och förebyggs. Storebror! Fröken hade markerat högt inför hela klassen att det gav honom extrapoäng att vara påläst. Han fick beröm som än idag får leendet att närapå klyva skallen mitt itu.

Det kan kanske tänkas, att inte alla hade en sjuksköterska som handledare i sitt uppsatsarbete. En sjuksköterska som är minst lika stolt som eleven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0