Nötarbeterskor

För många år sen hörde jag, inför jul, ett reportage om chokladaskar på radion. En gränslös sympati väcktes. Och allt sedan dess har jag försökt tänka på de där stackars anställda när jag själv fått en känning av arbetsleda. Det var nämligen så att två personer kallades sig nåt i stil med "Trillingnötsarbeterskor". De såg, vid löpande bandet till; att tre hasselnötter låg i ett estetiskt förhållande till varandra innan mjölkchokladen rann ner över dem. Maken till trist arbete får, eller fick jag leta efter.

Men, det finns alltid de som har det värre.

Hemmamamman har nu gjort mig medveten. Om vad jag inte ska handla och äta framöver.



- Jag har kronisk värk i leder, tår, knän och rygg på grund av tvånget att sitta på huk i långa arbetspass, berättar Bindi, 58-årig sexbarnsmamma och en av fabriksarbeterskorna i Kerala. Hennes händer är täckta av blåsor som en följd av de frätande syror som nötterna utsöndrar under skalningsprocessen. Mercy, en kvinna från Tamil Nadu's Kanyakumari-distriktet, vittnar om huvudvärk och kräkningar beroende på röken som bildas under rostningsprocessen.
Läs mer på actionaid

Om jag kommer igång med att provsmaka ur nötskålen, vill det gärna övergå i en slags hetsätning. Det illamåendet som gärna gör sig påmint, såväl fysiskt som psykist är ljusår ifrån vad både de här indiska arbetstagarna känner i sitt underbetalda och vidriga jobb och som jag nu upplever av vetskapen.

Fy, vilken värld vi lever i...


Kommentarer
Postat av: Maggan

Ja, förfärligt! Men svårt samtidigt att bestämma vad jag ska göra : hjärtat säger köp inte men hjärnan säger : vad händer då med deras jobb och hur kan de försörja sig om de blir arbetslösa? Svårt tycker jag...

2009-01-17 @ 12:48:56
Postat av: Airam

Maggan - ja, men jag "måste" ta beslut emot ändå. Efterfrågan styr urvalen. Kravmärkning pressar odlarna, tror jag...

2009-01-17 @ 13:15:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0