35'310

Blev inkallad för prisförslag hos Folktandvården (FTV) idag. Det har undersökts mot den nya tandvårdsreformen via FK huruvida jag kan få tillgodoräkna mig rabatt eller ej. Min tandstatus är verkligen ingen katastrof. Av 32 gaddar är endast kindtänderna lagade. Alla som syns är helt intakta. Men, de som ändå är lagade måste blivit det av en tandläkare med anal galvanism eller nåt. Det finns liksom inga tänder kvar att fästa nya kronor på. Man kan säga att jag nättupp är rotfylld med amalgam intill bihålorna... och de kraschar nu på ålderns höst...





Nummer två fattas. Den fick stryka på foten när jag drabbades av Trigeminusneuralgi för x antal år sedan. Först idag tillstod FTV att det mycket väl, då, kunde bero på en halvgjord behandling. När det hela var aktuellt svor sig alla förståsigpåare hos FTV dock fria.
Nummer 18 behöver en ny krona och i nummer 15 behöver en av tre rötter fyllas genom att i tandköttsnivå "öppna ett fönster" och ge sig in med hela arsenalen instrument i rotnivå...

Nr 2 kan lagas med brygga eller inplantat. Någon rabatt kan jag dock inte få tillgodoräkna mig efter som de bredvid åt båda håll samt den motsvarande i underkäken är hel. Alla omgivande är olagade. Inplantat kostar exakt 26'430kr. Men om jag väljer att låta slipa ner både tanden framför och bakom (1:an + 3:an), så får jag rabatt.

Lika illa är det med 15 & 18. Omgivningen är hel och frisk = noll rabatt.
Slutsumman beräknades hamna på 35'000 kronor. För tre gaddar inklusive röntgen av käkben hos oralkirurg.
Jag har inget att välja på. Så jag tackade åtminstone ja till inplantat och och ny krona på nr 18. Att slipa ner helt felfria tänder känns befängt. Vad kan inte det kosta, om om är framme med inflammationer, infektioner och framtida tandvärk.  Den äckliga fönsterbehandlingen får mogna fram.

Döm då om min förvåning när detta informationssamtal kostade 310kr i kassan.
FTV skrattar nog hela vägen till banken...

Kommentarer
Postat av: Sigrid

Det kan inte vara sant!!! Har inte vågat kolla för egen del. Nu undrar jag verkligen vilket besked jag skulle få. Tror jag väntar!

2009-04-01 @ 21:32:10
Postat av: Airam

Sigrid - Hur man från politiskt håll kan seponera människornas tänder från övriga kroppen är obegripligt. Ju mer jag tänker på det, desto tokigare känns det.

2009-04-04 @ 09:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0