Mobilcancer

Jag visste det!

Min första mobiltelefon erhöll jag som "en present" från en bokklubb år 1986. Då var jag nästan ensam om att ha en tegelsten i handväskan. Det var just där den fick, och alla andra efterföljare har fått ligga. Redan då kändes det kymigt att bära runt på en apparat som alstrade värme, intill kroppen.

Läser nu i Aftonbladet om Interphone-studien som pekar på sambandet av vissa hjärntumörer, spottkörtel och hörselnervstumörer hos flitiga mobiltelefonanvändare.

Interphone är en så kallad fall–kontrollstudie, där personer med hjärntumör eller andra tumörer i huvudet jämförs med friska kontroller. Alla deltagare har frågats ut på ett standardiserat sätt om sina mobiltelefonvanor. Fyra tumörsjukdomar ingår i studien: gliom, meningiom, tumör i öronspottkörteln och akustikusneurinom, alltså tumör på hörselnerven. Sammanlagt omfattar studien cirka 6300 fall av tumörer, plus kontrollerna. Källa: Läkartidningen

Det finns alltså all anledning att begränsa barns & ungdomars användande av sin strålande mobiltelefon. Då tänker jag inte "bara" att de ska dra öronen åt sig. Nej, om telefonerna strålar fram tumörer i skallen, vad gör de då inte mot underliv och andra organ som finns innanför klädernas fickor?

Och vi vuxna såklart.
Mer handväskor åt folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0