Mailstress

Har säkert nämnt det någon gång förut, om min fobi för fönsterkuvert. Och, när det var som värst: hela generella postfobin. Vilket även inkluderade dunk i brevinkastet, post på hallgolvet och gäll telefonsignal. Så som all typ av ångestfobi genererade de där tillfällena ett konstalt konstaterande om att NU skulle jag inte få luft längre. NU skulle jag bli tokig på riktigt. NU kom "de" på mig. Få ångesttyper är rationella, om ens någon. Det handlar "bara" om regelrätta kabelbrott på emotionella ledningar. Tack och lov kunde jag ta tillbaka makten och idag känns det de flesta dagar snudd på genant för vad som pågick då. Lindrar och förklarar för mig själv att depression har många skepnader.



Fobierna ska inte få makt över mig igen, men plötsligt insåg jag en varning ikväll. Jag sprättar min post dagligen. Jag arkiverar, betalar, skriver minneslappar och svarar på brev helt enligt regelboken. Däremot börjar mail i alla inkorgar spöka med mig. Det är inte SPAM, det är inte reklam och det är definitivt inte till mig personligt skrivna  mail som suger energi och hotar om demoner. Nej, det är de som jag inte vill och inte orkar läsa just precis nu. De som kräver mig på engagemang som jag inte har och knappt ens vill mobilisera. Såna mail som jag måste "leva upp till" och försvara mitt anseende inför. 

Mailkorgarna öppnas av någon slags naiv nyfikenhet - som: "nu ska vi se vad inkorgen innehåller för spännande" och inser att den så att säga också kan innehålla fönsterkuvert. 

Det är tidens anda. För alla och jag måste vara på min vakt nu. Man ska ge allt överallt och vara duktig, hinna massor, visa upp husmorstalangerna, underhålla kvinnliga attribut, vattna orkidéerna, baka, hälsa glatt på grannarna, uppskatta chevré, hänga med i teve och annat mediautbud, placera stålar i fonder, inreda hemma, sminka sig med mineralpuder, upptäcka bästa antirynkkrämen, eftersträva fitness, gå på yoga, i terapi och i värsta fall: gå på afrikansk dans.

Och så ska man föra intellektuella mailkonversationer. Om man bara lyckas hålla sin begynnande mailfobi stången.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0