Sångfågel

Tossiga morsan blir ofta chockad över sådant som jag tycker är självklart mellan henne och mig. Sånt som vi har pratat om, rett ut eller planerat. Hennes minne är verkligen teflonbelagt. Trots att man både tycker sig vara urtydlig, upprepar och checkar av, så försvinner det. Med påföljd att hon såklart är helt ovetande igen. Och även om man vet om detta, så hörs och syns det såklart när man upplever kommunikationen tjatig. Då frågar hon gärna: "har du sagt det förut" och undrar: "men hur kan jag ha glömt, jag minns ju annat".

Det är då pedagogen i mig tar fart. Och jag försöker förklara utifrån allmänna begrepp. För att hon inte ska känna sig utsatt, förnedrad och tillintetgjord. Idag handlade det om olika platser i hjärnan där man kan misstänka att demenssjukdomar sätter sig. Att man faktiskt kan få en vink om vilken typ av sjukdom som härjar utifrån symtom. Och jag drog ett exempel. Och berättade om den synnerligen av Alzheimers sjukdom handikappade kvinnan jag hade att göra med som alldeles nybakad syster. En ihopkrupen liten mager människa som tappat alla sina funktioner. Som gjorde samtliga behov i blöja och som skrek i högan sky när vi blev tvungna att mer eller mindre bända isär benen för att göra torrt och nedre toalett. Denna lilla gumma gjorde mig alldeles förtvivlad. Det kändes verkligen som ett värsta övergrepp varje gång vi tog i henne. Så, en gång mitt i natten, lät jag de andra "arbeta" medan jag själv satte mig på huk bredvid sängen, höll hennes små kalla händer i mina stora varma och började sjunga:

~ Maj på Malö, vackra Maj....dej vill alla böljor smeka....när du kommer i din eka....och förtöjer den på svaj ~

Plötsligt reste sig den lilla magra och bortom allt hopp funktionshandikappade lilla tanten och började sjunga med:
~ Hoppar iland....smidig och grann.... blåögd och brun....med små, små fjun. På ejderdun....vilar du i mina drömmar....flicka från Malö strömmar ~



Tossiga morsan log stort och frågade hur det hängde ihop. Jag förklarade något i stil med att själva "musikcentrum" i hjärnan antagligen var intakt trots att allt annat verkade drabbat av sjukdom.

- Du kommer väl ihåg det?

- Vadå mamma?

- Att anmäla mig till körsång eller någon sångtävling på teve om det drabbar mig!


Kommentarer
Postat av: MonicaS

Oslagbart! Vilken självinsikt....

2010-08-04 @ 19:05:19
Postat av: Maja

Tårögd blir jag! Önskar att det alltid ska finnas varma händer och en varm sångröst till alla som behöver! You´re the best :o)

2010-08-04 @ 20:12:39
Postat av: Anonym

MonicaS - hon är ganska skön den tossiga, trots allt...



Maja - Det finns många varma händer... känn efter får Du se ;-)

2010-08-07 @ 16:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0