Kinect

För ett par veckor sedan köpte jag en ny grej (?) till mitt xBox 360. Vet att den heter Kinect, men kan inte ordentligt förklara annat än vad det går ut på. Spelet som följde med har lillebror och jag tillsammans roats oss med, ett äventyrsspel som kräver att man är på allerten. Jo, Kinect är ju ett tevespel som går ut på att man använder hela kroppen. Den nya eran för det digitala folket. Att sluta nörda och börja aktivera sig. Man har inte ens en handkontroll utan för att få igång menyerna måste man vifta och vinka. Och i varje spel är man uppe på benen. Slut är tiden att sitta blick still förutom med tummarna.

Sen köpte jag till ett dansspel. Det triggar min "storeman" att vilja hänga hemma hos morsan om kvällarna. Fast nu! - nu har morsan själv blivit addicted. I Biggest Looser. En kamera återger mig och min aktivitet i bild och jag får tillsägelse av tränarna om jag inte gör rätt, om jag segar, om jag är duktig och när jag bara måste orka lite till. Jag har alltså via teven och animerade tränare en egen fettcamp hemma på vardagsrumsmattan. Och det är kul. Jättekul!




Kommentarer
Postat av: Tina

Wow! Vilken grej! Har hört talas om xBox, men inte fördjupat mig i vad det är, bara förknippat det med TV/dataspel som inte är min grej. Men det här verkar ju vara nytta med nöje! Får nog kolla upp det där... hade funderat på ett promenadband men det här kan nog ha fler användningsområden!

2010-12-09 @ 19:05:05
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/
Postat av: Airam

Tina - jag ska "varna" lite för de promenadband som är så i ropet just nu. Jag känner flera som har skaffat och som är så besvikna. De är för korta! Det beror säkert en del på både hur långa ben man har och hur välränad man är, men jag har förstått att det liksom inte går att ut stegen ordentligt och då blir det ju ingen utmaning. Gå/löp-banden som finns på gym är ju dubbelt så långa. Och de tål en helt annan belastning.



Jag tror att det i framtiden kommer att bli vanligt att man tränar hemma med typ Kinect. Det är ju liksom perfekt och dessutom förhållandevis billigt jämfört med årsskort på gym. Att typen av spel bryter trenden så att vi förhoppningsvis återfår en generation som ser det naturligt och TYCKER OM att röra på sig känns verkligen givande.



Man kan plocka in gummiband, stepbräda, vikter etc till sitt "hemmagym", men än sålänge har jag fullt upp med alla gymparörelser, yoga och kicksparkar. Det är som sagt jättekul!

2010-12-10 @ 10:37:25
Postat av: Tina

2010-12-10 @ 23:45:44
URL: http://t
Postat av: Tina

Tack för rådet!

2010-12-10 @ 23:46:21
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0