Tv-lurendrejeri


Tossiga morsans gamla tjockteve har visat sitt sista inslag i rutan. Varken hon eller jag vet när det hände, bara att den är död. Det är en sk hyrteve. En riktigt tjock hyrteve. Från Thorn.

Nog har jag vid flera tillfällen tänkt att ta tag i det där ovettiga att hon hyr sin teve, men det har varit lika lätt att skjuta framför sig varje gång. Inte minst för att jag ju faktiskt oftast är hos tossiga morsan på tider som inte Thorn är på plats. Kvällar och helger alltså. Jag blir heller inte påmind eftersom jag/vi för flera år sen la alla hennes räkningar på autogiro. Ikväll rotade jag i alla fall fram ett avtal från Thorn.

Tossiga morsan har hyrt teven av Thorn sedan 1994. Det handlar om i runda slängar 192 månader. Den har kostat 179kr/månad och ställningen den står på 10kr/månad i alla år.

189kr x 192månader = 36' 288 kr

Barnbarnet fick andnöd. Moralisk och etisk andnöd. Han skall kontakta konsumentverket och Sverker, förutom Vd hos Thorn imorgon. Hans kompis tycker lurendrejeriet är minst lika förfärligt. Och naturligtvis tycker inte jag annorlunda. Hur har de mage att fortsätta fakturera för något som idag inte ens finns att köpa. och hur fan har de mage att månadsvis specificera 10kr för ett skraltigt gammalt tv-stativ.

För 36'288kr hade vi kunnat köpa 7½ st 37tums LCD-teve åt henne. En sån som hon begåvades med ikväll istället. Tossiga morsan skulle nästan kunnat öppna tv-affär för de stålarna. Är det något som är billigt idag, så är det väl teveapprater!

Hon tyckte att kartongen var stor. Och lite märkvärdig. Den fick nästan mer uppmärksamhet än själva teven. Och hon undrade över kostanden:

- Hade jag råd med så stor tv?

- Jadå mamma, vi får gå till banken nån dag och nalla lite av begravningspengarna.

- Men så du säger!

- Ingen fara, dina ungar kommer att se till att det blir bra den dagen ändå vet du.

- Ja, och har ni inte råd med en kista så kan ni lägga mig i den där tevekartongen, jag har ändå alltid gillat att ligga ihopkrupen och lite trångt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0