TES
Vet inte riktigt vem mottagaren är. Insändarsidan i lokalblaskan? Omsorgsansvarig kommunchef? Länsstyrelsen? Provar det här först:
TES - Trygghet, Enkelhet, Säkerhet.
På lokalradions nyheter och debattprogram den 30/12 diskuterades att hemtjänstpersonal i Örebro går på knäna. Man mår dåligt åt att inte kunna tillhandahålla den service och de tjänster man både vill ge och anser sig vara skyldig att ge, i sitt hemtjänstuppdrag. Våra äldre får enligt programmet inte sin rättmätiga omsorg.
Det nya digitala planeringsverktyget TES skall ge optimal planering med uppgift om dagliga insatser och transporttid mellan vårdtagare. Ett individuellt schema som visar dagens insatser skrivs ut. I schemat visas dagens alla besök med insatser, tider och vilken kompetens som krävs för uppdraget. Efter registrering kan man se vilken tid omsorgen hos den enskilde tog och i slutänden ge korrekt beräkning på vilken avgift den enskilde skall betala. Registreringen görs med en liten enkel handterminal som förses med personalens personliga kort. Genom en knapptryckning på terminalen registreras start och sluttid för besöket samt utförda insatser. Alla registreringar överförs sedan i realtid till en databas. / Fritt saxat från internet
I intervju med sedan många år kommunanställd undersköterska framkommer:
”de har ingen arbetsglädje”
”de får springa runt och leta apparat och medicin”
”de har en stressigare tillvaro.
”brukarna tycker synd om personalen”
”utan insatsapparat kan de göra det de ska, i ett lugnare tempo”
”utan apparat kommer tryggheten ordentligt fram i dagsljuset”
Ansvarig kommunchef uttrycker:
”Ökad brukarfokus hos medarbetarna”, men även att det identifierats ett visst motstånd mot digitala arbetsverktyg hos en del av personalen.
Vad är den egentliga orsaken till problemen att våra äldre med hemtjänst får sämre omsorg? Är det verkligen TES-verktyget som pressar personalen så hårt att tex vår mor inte får sin mat upplagd på tallrik och eller blir serverad med bestick och dryck? Är det samma TES-verktyg som är anledningen till att vår mor slutat reagera på dörrklockan för att personalen är så pressad att de alltid går in med nyckel och rätt ofta inte ens ringer på innan. Och kan orsaken verkligen vara en liten digital dosa att man inte hinner vare sig ta ut sopor, sopa upp de värsta smulorna på köksgolvet eller ens checka av om hälsan är acceptabel?
Borde inte ett planeringsverktyg som så exakt och schematiskt beskriver vilka insatser man förväntas göra under sitt arbetspass och som dessutom ligger till grund för rätt fakturering, hyllas som ett hjälpmedel på arbetspassen hos alla inblandade? Hur kan arbetsinsatserna bli så hotade? Är verkligen inte verktyget i vår modernt tekniska tidevarv så flexibelt att man kan lägga till eller dra ifrån sekunder, minuter och timmar om schemat spricker?
Det är inte utan att man efter den intensiva lokalradioinformationen den 30/12 funderar på precis tvärtom. Kan det vara så att TES-verktyget hotar tiden som s.a.s inte finns? Att meningen verkligen är att fylla arbetspassen? Att våra äldre ska få sin rättmätiga tid. Att man vill försäkra sig om att personalstyrka används utifrån uppdrag. Att man vill effektivisera?
Såklart att det är. Det kan under inga omständigheter ta någon effektiv omsorgstid från brukaren genom att personalen på en liten dosa trycker en kod vid ankomst och en annan vid avgång. Och inte är det väl så illa att personal får ”springa runt och leta efter apparater och mediciner”. Omsorgsbrukare är väl utredda. Det finns väl beslutsunderlag på alla och insatserna skiljer sig väl inte nämnvärt från dag till dag. De allra flesta som har hemtjänst frånsäger det sig nog inte. Är man i behov av daglig hjälp i hemmet så är man. Det blir väl snarare fler insatser än färre och den mesta hemtjänstpersonal har intensivare närvaro i hemmen än vad anhöriga har och borde därför med lätthet hitta det som återkommer dagligen och ofta flera gånger varje dag.
Inte tu tal om att hemtjänstpersonal har det tungt på sina arbeten. Samtidigt lever vi alla i en effektiviserande tid där ingen går torrskodd på arbetsinsatser. Vi ska göra mer med mindre resurser. Så ser det ut överallt.
Har man från ledningshåll missat att klargöra det? Är spjutspetsinformationen om vad TES kan tänkas bidra med bristfällig eller rent av outtalad? Vad kommer det sig annars att personalen blir så hotad? Har man från ledningshåll involverat allt fotfolk i kvalitetssäkring? Är all personal delaktig i de dokument som stiftas i utvecklingsfrågor? Eller ligger svaren hos mellancheferna, som dagligen på och i sin arbetsarena skall tampas med ifrågasättande och aversion samtidigt som de ska sköta all annan administration? Hur ofta vidareutbildas personal? Hur ofta får de vara delaktiga i kärnfrågor? Hur ofta auskulterar ledningsfolk i hemtjänstuppdrag?
Det är ett massivt problem om människor i underläge, dvs så kallade ”brukare” inte får det de betalar för. Och, det är ett massivt problem om personalen som ska utföra tjänsterna inte anser sig ha ”rätt verktyg”, men hela frågan handlar och berättar enbart om en ledningsorganisation som inte fungerar.
Det blir ingen teater om regissören inte ordagrant presenterar sitt manus för hela ensemblen, om regissören inte är närvarande under alla inledande repetitioner, men framförallt inte om regissören undanhåller att berätta vad de ska åstadkomma och förklarar varför. Först då får man Trygghet, Enkelhet och Säkerhet hos alla inblandade.
Fan, vad du är bra!
Maria - Vad ska jag säga?.... tack? ;-)