Husmorsråd

Och vad som mer fanns i min bokhylla är dock inte från min tid. Den är från 1923 och har nog inköpts på någon loppis och sen glömts bort. Husmoderns Rådgivare



FÖRORD:
~ Till tjänst för husmödrar, och isynnerhet för sådana, som sakna erfoderliga insikter i det husliga arbetets ollika grenar, utgives  denna  bok, i vilken de finna ledning i ett som annat rörande hemmets skötsel. 
Boken kan på samma gång tjäna  som uppslagsbok, enär den avhandlar en massa olika områden för kvinnoarbete, såsom sjukvård, barnavård, hemslöjd, trädgårdsskötsel, fjäderfäskötsel m.m
Under förhoppning att boken uppfyller sitt ändamål anbefalles den härmed i ärade husmödrars åtanke. ~

Just det - uppslagsbok! Kanske är nåt jag kan ha framför mig på jobbet. I rådgivningssamtal där. Vid ryggskott tex: "Den, som har benägenhet för ryggskott, kan undvikka detta genom att bära en påse med svavel på korsryggen. Påsen uppdelas i smala vertikala rännor, i vilka svavelblomma eller svavelbitar fyllas"

Vilken underbar källa av husmorsråd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0