Torktvätt

Där jag bor håller hyresvärden, uppenbart på med generationsskifte. När någon flyttar ut kommer där in en barnfamilj. Och snart flyttar vi som inga ungar har, ut härifrån av samma anledning. Här har det alltid varit hyggligt lungt och tyst. Ordning och reda på gården. Städat och prydligt i trappuppgångarna och framförallt har man i alla fall kunnat få sig en lämplig tid per vecka i tvättstugan.

Nu skriker ungar på gården från bittida till sent. Det slängs saker högt och lågt. Det är rörigt vart än man tittar och i tvättstugan är det inte bara äckligt skitigt. Det är som regel alltid någon maskin trasig och tiderna tycks fyllas som om folk hade minst två lås var att boka sig med.

Jag hade tid bokad mellan kl 19 och 22:00 idag. Hann dock inte hem i tid, men gnodde på för att hinna innan det är tillåtet att "sno" tvättiden för någon annan, dvs efter 45min. Snopet mötte jag ett stor tuschkladdad lapp fasthakad på dörrhandtaget till tvättutrymmet. Det var käckt undertecknat med ett förnamn från en annan trappuppgång. Hon undrade om hon kunde få fortsätta torka sin tvätt under min bokade tid. Om inte, skulle jag stoppa ner hennes textilier i den säck som hon hade lämnat. Var det okej för mig?

- Ehh, nääääääääääääääää !!!!

Jag har fullt upp med ovanstående. Särskilt med tanke på att det kostar mig 84 924kr per år att bo här. Dels vill jag ha ensam koll på min tvätt. Dels vill jag veta att det bara är jag som har haft sönder nånting, om någonting går sönder. Och inte nog med det: jag får ångest över människors eländiga textilier. Sunkiga, noppiga, missfärgade och slitna omaka lakan stör mitt liv. För att inte tala om vad andras dito strumpor och underkläder gör... jag vill under inga omständigheter vare sig veta eller kännas vid hur mina grannar har det med sin tvätt.



Tvättlina och hederliga klädnypor. Det är vad jag själv använder om min egen tvätt inte hinner bli torr. Fast det förekommer inte. Det gäller att hålla koll, planera och prioritera. Då blir man klar med sin tvätt på egen bokad tid.


Kommentarer
Postat av: Tina

Uj,uj, uj Airam! Du låter nästan lika grinig som jag! Fast bara nästan! Men det är samma värnande om ordning och reda, samt den egna sfären. Har en del diskussioner med mig själv om detta och mina reaktioner på vad folk gör som jag låter påverka mig. Det är skönt att förstå att jag inte är ensam om det!

2010-07-06 @ 23:58:49
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0