Indoktrinerad

Boysen har blivit förevisade alla de ordinära turistfällorna i huvudstan idag. De fick Skansen och Grönan igår, Regeringsbyggnaderna, Slottet, högvaktsbyte, Gamla Stan, Katarinahissen, söders höjder och Globen idag. Fast innan vi kom så långt kom ett sällan skådat åskväder emellan. Såpass att tuben blev stående och erfarenhet av väntetid innan ersättningsbuss uppenbarade sig. Floder av regn är inte underskattat ett dugg, det vräkte ner. På somliga håll kunde man inte passera.

Jag blev nervös av detta oväder och dess konsekvenser och för att markera allvaret sa jag så tokigt i samband med att jag varnade för halkig perrong att det är någon i snitt varje månad som s.a.s får ett tåg mot kroppen. De undrade varför såklart, och jag fick berätta som det var med livsleda och snabb lösning för en del.

Senare i samband med middagen som intogs i närheten av Sveavägen fick de frågan om Olof Palme. Visste de vad han var känd för?

Storebror: Ja, han var en musiker.
Jag: Var, är han död alltså?
Storebror: Tror det.
Jag: Hur dog han?
Storebror: Av en kniv.
Jag: Hur menar du?
Storebror: Nej, han blev påkörd tror jag.

Jag: Du då lillebror, vad tror du om Olof Palme?
Lillebror: Han var en kändis.
Jag: Är han död?
Lillebror: Ja.
Jag: Hur gick det till?
Lillebror: Han hoppade framför tuben!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0