Väggfärg

Har länge upplevt frustration och leda över mitt hem. Framförallt för att här ser så smutsigt ut. Det vitmålade väggarna är inte vita längre. Eller sen länge. Har planerat för hur en upprustning skulle kunna gå till. Har tillomed halvtjatat mig till nya tapeter i köket trots att det är fyra år kvar tills det är berättigat. Väggfärgen i vardagsrum och båda hallarna får jag däremot stå för själv. Det har jag ju faktiskt skrivit papper på. För tio år sen. Att "om" jag skulle bege mig härifrån så skulle väggarna på min bekostnad återställas med vanlig tapet, ifall de nya hyresgästerna inte gillade det som är.

Hyresvärden anlitar en professionell målarkludd. Det var han och hans dotter som rustade den här lägenheten när vi flyttade in. Han är som man säger: fullskiten med arbete. Det tar aldrig slut. Och han är inte intresserad av att "jobba extra".

Så, min första semestervecka är vikt för att jag med viss hjälp av ynglingen ska försöka mig på roll och pensel själv. Och jag gruvar mig ordentligt redan. Tycker att det verkar svårt och jag vet inte ur förarbetet skall ta sig form och kanske framförallt tycker jag att det känns jobbigt - ifall det går åt skogen. Kladd är en av mina specialiteter... målarfärgskladd...



När jag kom hem på gården idag hängde den proffsiga målarkludden ut genom ett fönster och pratade med en annan hyresgäst. Jag tog min chans och gick till fjäskattack.

Nu har jag fått veta att det alls inte handlar om smutsiga väggar. Jo, det är klart att det med åren blir smuts, men inte alla de sprikraka breda mörka och gråa ränder som jag ser över hela väggarna när solen lyser in. Det är väggblocken som s.a.s skiner igenom den vita färgen, och tar över helhetsintrycket. När jag hade malt tillräckligt länge mötte han mig på halva vägen. Jag köper färg, roller, täckpapper och penslar. Han kommer hit och grundar och lär mig hur det ska gå till. Dessutom bjuder han på nån slags specialfärg som jag måste måla med där stearing så olyckligt har skvätt på en vägg.

Jag skulle klara mitt uppdrag sa han.
För att "kvinnor är jättebra på att rusta även om de inte tro det!"
Nu tror jag.
På mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0