Vattentvätt



Säkert höjer en å annan på brynen och tycker att jag både är ansvarslös, omoralisk och korkad när jag berättar, det jag alldeles strax ska berätta, men jag tycker "faktiskt" att det är äckligt när tvätten joxas runt i bara en skvätt skitigt vatten. Saken är den att dagens tvättmaskiner är så snävt miljöinställda att tvätten ju nästan går torr i trumman. Både industrimaskiner, såna som finns i allmänna tvättstugor och än värre i hemmamaskiner.

Häromdagen fick jag hjälp och service med demonstration av en säljare på en välkänd elfirma kan vi säga. Jag sa som det var; att priset är egalt och att mitt enda krav är att få slippa miljökraven. Jag kan inte tänka mig att ha en tvättmaskin som kräver 2 timmar för att köra en kulörtvätt på 40 grader. I min värld är det inte miljötänk att slösa så mycket energi. Han förstod konstigt nog och pekade ut de få alternativ som fanns. En av dem var förvånande nog topprankad i nån nygjord test.

Hemma här i husets tvättstuga är jag en mästare på att manipulera. Både tvättmaskinerna och torkskåpet. Vad gäller tvättmaskinerna fyller jag helt enkelt skurhinken med varmt vatten som får rinna ner via tvättmedelsfacket tills jag ser att tvätten tvättar och blaskar och inte bara åker runt i sin egen smutsiga fukt med tvättmedelspulver. En kommande egenmaskin förväntar jag mig slippa dosera vattnet i och tydligen kommer det att lösa sig.

Jag upprätthåller moral, i rena vattentvättade kläder, på andra vis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0