Reslysten

Min inre resa med KBT - kognitiv beteendeterapi - är igångsatt. Och nu är jag med läxor. Dagliga läxor. Ännu mer läxor. En hoper dagliga nyckelfrågor förväntas komma på pränt.

1: Vad har hänt?

2A: Hur har du tänkt?

2B: Vilka känslor har händelserna väckt?

2C: Vad gjorde du?

Frågorna 3, 4, och 5 hör till överkursen.

Med tanke på att det far cirka 65'000 automatiska tankar i våra hjärnor dagligen är tre händelser inget att snacka om. Min läxa innebär minst en positiv händelse. Varje dag ska de redogöras för. Framförallt för mig själv, men jag förväntas också redogöra för dem hos min terapeut. Och jag inser redan att man verkligen inte kan förändra någon mer än sig själv.

Fast, jag tror att det oavkortat leder till att man blir annorlunda bemött. Och det är en sann tröst. En resa, min resa är igångsatt. En resa som förvisso har mål, men ännu är ganska okänd. Mången trasslighet med punka, soppatorsk och haveri är inte otänkbar, men jag har bestämt mig - fram ska jag. Utan att skämmas!

 

 


Kommentarer
Postat av: Margit

Jag önskar dig all lycka på vägen!

2010-05-01 @ 23:26:06
Postat av: Maja

Heja dig :o) Det verkar vara en härlig resa att ta och jag önskar dig all Lycka till. Du får mer än gärna dela med dig :o)

2010-05-01 @ 23:38:42
Postat av: Tina

Säkert kommer det att bli punka och annat skit längs vägen, men du lär ha verktyg att hantera situationen med! Lika säkert kommer det också glidarpartier som är mer njutbara. Lycka till på din resa!

Kram

2010-05-02 @ 18:30:58
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/
Postat av: Airam

Margit, Maja & Tina: Ni ska ha stort tack för att Ni hejjar på mig! Det här känns väldigt spännande. Och befriande. Att äntligen få hjälp att plocka fram... och plocka bort. Det är väl som att gå en keramikkurs. Man drejar inte ett vackert och stadigt krus förrän man har tränat och "faktiskt" kraschat några alster först. Jag ser fram emot både lerklumparna som ska visa mig vägen och sedan hur jag ska få trivas med färdigt "handgjort porslin" i mina gömmor. Jag tror verkligen på tankekraft, men är inte typen som lär mig i ensamhet. Jag behöver handledning och ibland konkreta uppgifter för att komma vidare. Dessa dagliga läxor känns alltså som något dagligt spännande framöver. kramar

2010-05-02 @ 19:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0