Femtioöringar



Kom att tänka på att tiden snart är ute för dem. Jag har en burk med i runda slängar 200 spänn i femtioöringar. Hur många blir det? Fyrahundra stycken. Som jag inte vill ska passera Bengt Westerbergs ficka i RK-uppdrag nu igen. Visserligen skulle det kännas fint om mina adoptivbarn orangutangerna fick lite mer stöd, men det säkrar jag ju upp med plasmagivning var fjortonde dag.

Googlade runt lite i hopp om att hitta något vettigt förslag på insamling. Såg i kassan hos Coop häromsistens en bössa som var märkt "till nödställda", men det kan väl i värsta fall vara precis vad som helst. Pakistan känns ju relevant. Är vi många som har kopparslantar liggande, så blir det massor till dem.

Så kom jag att tänka på Bröd till Bröder (eller "begagnade bröder" som en patient sa för många år sen). De har förresten bytt namn till Ge För Livet nu. Och deras butik här i stan heter Bra & Begagnat.  

Där har de en skojig "bössa". Som är en jättehink med tratt och plastbubbla över. Man lägger sin slant i en ränna som får pengen att cirkulera ner på högkant för att bara rulla snabbare och snabbare ner i ett hål och landa på hinkbotten. Kan tänka mig att lillebror skulle roas av det sisådär 400 gånger medan jag kikar på gammal lump och eventuella fynd imorgon.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0