Uppror


Aftonbladet.se

Det är inget unikt för Piteå kommun dessvärre. För mig är det självklart att med dagens utbud av demensvård slippa bli vårdtagare. För min tossiga morsas del har "vi" önskat plats och jag litar på mitt eget omdöme att vända upponer på hela kommunen ifall hon hamnar i klorna på den här idiotin. Att beslutsfattare kan göra så snäva besparingar att de anser att en enda personal skall räcka för att sköta om åtta dementa och tungt vårdkrävande personer pekar endast på en sak: att de har noll verklighetsförankring. Ändå gäller ålder oss alla. Ingen är förskonad.

Inte nog med det. Man har i de olika skikten av beslutsrätt verifierat att det är okej att vårda äldre, sjuka, dementa och handikappade med bristande kompetens och ibland även med total avsaknad. Gamla människor i svår nöd vårdas många gånger av de som vill göra bra ifrån sig, men som inte har en susning om patologi, fysiologi, psykologi och medicinsk säkerhet. Somliga har inte ens tillräcklig insyn i sociala, kulturella och traditionella utryck hos vårdtagaren.

Jag undrar verkligen om dessa beslutsfattare, från högsta politiker till nedersta kommunala mellanchef skulle ställa upp på att tex låta sin bil lagas av tjejen i kiosken, låta kontorsstädningen ske när "det finns tid över", att aldrig få utrymme att gå ut, att tvingas lägga sig kl 17:00, att bo ihop med andra människor som av oro skriker bajabaja hela dagarna och då i värsta fall mötas av en stressad outbildad personal som tar till kraftuttryck och hot i sin frustration att inte räcka till.

Det här gäller oss alla. Det är tid för uppror. Hög tid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0