Bedårande



Kom plötsligt på att jag ju fick musiktips av en kollega på försommaren. Hon hade köpt sin gamla mor musik som tanten roades sig med dagligen. Melodier som bedåra från olika årtal runt krigstid. Nu hittade jag flera av dessa album på Spotify och streamar (med reservation för att det inte heter så) just ner dem. Tänker att jag kan checka av hennes (och kanske deras) intresse genom att spela från telefonen först.

Ddär finns alla gamla godingar:
~ Nordsjön
~ Jag blir så glad när solen skiner
~ Novelty Accordion
~ Jag har en liten melodi
~ Nidälven
~ Konserverad gröt
~ Kväsarvalsen

Bland många många fler. Inte minst Nig och Kuta runt - det är texter vi aldrig mer kommer i närheten av:

"krumsprång med mig  och krumsprång med dig och svikthopp och nig och kuta runt / snarskankar hit och snarkskankar dit  och svikthopp och nig och kuta runt / andtäppa upp och andtäppa ner och svikthopp och nig och kuta runt / hemvävda fram och hemvävda bak / här dansas hambo".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0