Lön



Lönesättning står sällan i relation till vad som utövas i mitt yrke. Sjuksköterskor har förargligt svaga löneförhandlare. Det är som att det har gått troll i utvecklingen. Uppdrag inom offentlig sektor värderas inte i förhållande till övriga skrå. Man kan vara yngling utan både utbildning och erfarenhet och tjäna samma stålar som syrror, lärare och polis.
Konstigt.

Fast, det var ju inte det. Jag är nöjd med min lön. Min nuvarande arbetsgivare praktiserar individuell lönesättning och min egen löneförhandling var plättlätt. Värre är det med landstinget. Och jag har tillomed haft löneutbetalare som uttryckligen sagt att jag "får" pengar.
Pinsamt.

Idag kom lönespecen. Jäklar i min lilla låda! Att jobba helg då och då gör en avsevärd skillnad.
Härligt!


Kommentarer
Postat av: Åse

Du ska inte räkna in poliser som bättre betalda än syrror. En väktare, som inte har högskoleutbildning, har bättre lön än en polis!

2011-08-24 @ 16:29:23
Postat av: Airam

Åse - jag menar alltså att outbildat folk ibland har bättre, och i värsta fall mycket bättre betalt än högskoleutbildat, som i detta fall jobbar för ALLAS vårt bästa. Både poliser, lärare och syrror har oförskämt dåliga löner...

2011-08-24 @ 22:20:34
Postat av: Åse

:D Då är vi helt klart överrens! Det ÄR verkligen trist att dom personer som arbetar med människor inte får bättre betalt (har sjävl arbetat inom vården). Men det är klart, dessa yrkesgrupper KOSTAR ju bara. Är inte LÖNSAMMA! OM man inte kan se det i ett större perspektiv: de människor som man är satta att ta hand om, på olika sätt, kommer att befinna sig på rätt sida rättesnöret och på så sätt inte bekosta samhället.



2011-08-25 @ 09:09:54
Postat av: Airam

Åse - Trist sa Bull...

2011-08-25 @ 10:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0