Stalker?


Vet inte, men jag drar nog örona åt mig snart. Är hårt hållen själv. Surfar i stort sett aldrig på arbetstid. När det händer är det som regel arbetsrelaterat. För, i min värld har jag dels vare sig tid med privatsurfing eller lust att lämna fotspår. Allt reggas ju hos våra arbetsgivare. Precis varje nedslag vi gör på jobbdatorerna och mössen registreras. Allt. Och jag är inte typen som så gärna vill få frågan vare som "om eller varför". Jag arbetar ju, för att delvis ha råd med dator och uppkoppling hemma och på min fritid.

Har skrivit om det förr. Statistikverktyget kopplat till den här bloggen. Det berättar sånt som jag tycker är spännande. Sökord och sökordsanalys. Och den visar diagram, staplar och kartor. Och den räknar återkommande besökare och noterar visitationstid om jag nu skulle vilja veta det. Sen visar den oxå sånt, som egentligen inte är så spännande. Jag skriver ju öppet och då kan jag inte sysselsätta mig med, att spåra och hålla reda på läsare.

Fast det går ju. Lika enkelt som att ringa nummerbyrån eller gå in hos sökmotorerna när man letar telefonabonnenter. Okej då, lite nördig får man kanske vara och det är ju jag sen gammalt. IP-adresserna registreras alltid, vart än vi alla rör oss på nätet. Precis lika noga som nedslagen på jobbet gör det. Inlägg på nätet kan alltid raderas, fotavtryck i loggor och IP-numren består.

När jag nu ser att någon varit inne på den här bloggen i "2 hours 4 mins 59 secs" idag, så blir jag förstås förvånad. Och undrande. Särskilt som det är ett företag. Här i stan. Wow, det finns tydligen företag med övertalig personal i mina regioner, i den här effektivitetens tidevarv!? Dessutom är det någon som har återkommit 193ggr sen en tid tillbaka (!?). Eventuelllt har dessa siffror ett samband utan att dela IP.

Det känns inte sunt.
Långt ifrån.
Är bloggstalking ett vedertaget begrepp?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0