Pensionärsjobb

Först blev det svarta fläckar på vita lakan. Visserligen diffusa, men ändå. Det kan handla om bläck. Sen blev det röda stearinfläckar på textilierna från mangelduken. Förutom att dammtussarna mer eller mindre anfaller i tvättstugan och ett hörne i lokalen sen en tid tillbaka blivit sopberg av tomma tvättmedelskartonger och mjukmedelsflaskor. Det kokar över av frustration och hyresgästäckel. Nu kontaktar jag en pensionär.



Har försökt leja bort jobbet att dra el och vatten via vvs-firmor, men det har minsann inte varit det lättaste. Man kan sälja hårdvaran - ungefär som mackpersonal kan sälja bensin, men sen glappar det i både kompetens och utbud. De rekommenderar olika firmor som de "brukar rekommendera". Jag vill få allt gjort samtidigt. Sätta i en stickpropp från en tvättmaskin kan jag ju själv. Värre är det att dra el, utrusta med fler faser och flytta handfatet.

Hyr en pensionär verkar vara grejen. Hoppas det i alla fall. Det kanske går lite mer långsamt. Pensionären är kanske lite stel & trött i kroppen, inte vet jag - men det gör ju sitt jobb endast för att de gillar att jobba. Hoppas på snabbt svar. Vill inte tvätta i min äckliga tvättstuga mer.

Edit: Inom trekvart så ringde pensionärsfirman. Såklart att de skulle göra jobbet åt mig. De hade inte el-kompetens men samarbetade med en auktoriserad firma som gör hembesök samtidigt. Ville jag skala bort lite kostnad genom att fixa med alla inköp och slit och släp uppför trappor så gjorde det inget. Man betalar per timme. En dryg hundring under ordinärt marknadspris. Med folk som gillar att jobba som sagt. Tyvärr gäller inga ROT och RUT (har kollat med Skattemyndigheten) för installationer och även om det hade gjort det, så gäller skatteavdragen inga hyresrätter. Struntsamma. Nu får jag ge mig runt och leta vitvaror. Egna. Som aldrig ska sunkas ner som i de allmänna här i källaren.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0