Pass



Kikar ju efter någon typ av resa till min annalkande semester. Så kom jag helt plötsligt på att det nog är på sin plats att ha ett giltigt pass i så fall. Magkänslan sa mig att det inte var så självklart i mina gömmor. Nuförtiden måste man ju uppdatera sig vart femte år. Och mycket riktigt; det löpte i mitten av juni.

På Polisens hemsida syntes att man turligt nog kan införskaffa sig ett nytt på vilket passkontor som helst i Sverige. Checkade upp vad man i huset bredvid min arbetsplats erbjuder för tjänster och insåg att jag hade två timmar på mig efter jobbet idag. Förberedde mig mest hela dagen för operation charm inklusive manipulativ övertalning för att både som utomlänare få till en beställning utan att visa upp det gamla samt att få denna service gjord inom rimlig tid.

Slutade jobbet kl 17.00. Bytte om och stegade över till passexpeditionen cirka 17:07. Kontoret hade flera/många kassor och väntrummet befolkades av reslystna i alla storlekar. Plötsligt var det min tur. Damen inledde med att be om mitt leg och frågade efter mobilnumret. Sen hann jag knappt med så såg jag mitt nya pass på datorskärmen. Utifrån att jag kände mig obekväm med bilden som var identisk med vilken kriminalberättelse som helst, erbjöds jag att få ta två nya foton.

Ser inte alla ut som massmördare i passet?


Ja, så fick det i alla fall duga och jag fick betala 450kr. Så sa hon att jag skulle få ett sms om fyra fem arbetsdagar och var därmed välkommen att komma tillbaka. Vad gällde passet som har löpt ut behövde det inte tas med eftersom det ändå var obrukbart.

Klockan 17:17 lämnade jag passexpeditionen.
Wow! Tappad haka alltså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0