Datajournal




I Nerikes Allehanda skriver man idag om att en Sjuksköterska i Falun, obehörigt har läst i Ernst Kirchsteigers datajournal. För detta kan hon räkna med påföljd. Det är och skall vara allvarligt övertramp. 

Så säger lagen:

Inom en vårdgivares verksamhet är endast den befattningshavare som deltar i vården av patienten, eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården, behörig att ta del av uppgifter om en patient. Källa: Datainspektionen



Jag håller hårt på den detaljen. Inte bara för att det är en lag. Utan mycket för att kunna lita på mig själv. Börjar jag tulla på förordningar och författningar, så är jag snart ute o cyklar. Det börjar med en knappnål och.... Jag vill kunna se mig själv i spegeln och kanske ännu hellre se min chef rakt i ögonen och stå för att det aldrig har hänt. Förresten fick jag göra det nyligen. Nej, jag blev inte ifrågasatt, men man undrade från administrativt håll hur systrar pratar och agerar runt en sånhär sak. Som är så enkel för mig. Nolltolerans. Jag har fullt sjå att läsa det jag SKA läsa, resten struntar jag i. Oavsett namn och titel.

Ändå kan jag inte låta bli att roas av kommentarerna i lokalblaskan:

"Eftersom Ernst är en offentlig person, och lever gott på det, så borde det inte vara något fel att även hans sjukjournal är offentlig".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0