Eriksfika



Erikshjälpen har öppnat en Seconhandbutik här. Det har öppet på begränsade tider onsdag och lördag. Sedan en tid har jag haft en kasse med blandat innehåll i min klädkammare. En kasse som skulle ner till övrig loppissamling i källarförrådet. Ibland inbillar jag mig att jag ska ha loppisbord nån gång till. I mer samlade stunder inser jag att ett sådant projekt aldrig mer ska få ske. Man säljer, det gör säkert alla, men bara den första timmen - till uppköpare och sen sitter man där med skräp som får transporteras hem igen.

Egentligen är det ju inget fel på grejorna. Man har bara för mycket eller så får gamla prylar duka under för att nytt, fräscht och med uppdaterad design flyttat in. Kassen idag var från en rensning i mina kökslådor för ett par veckor sedan. Knivar, slevar, vispar, kakmått och omöjliga köksattiraljer. Och det var kläder som bara hängde, några ljuslyktor i "fel" material och färg och en porslinsurna i blått & vitt. Sånt som inte synkar med mig längre.

Den kassen tog jag med mig till Erikshjälpen idag. Otaliga gånger har jag skänkt både stort och smått till andra aktörer och frivilligorganisationer. Och det gör man inte för att något tillbaka, men visst skulle det kännas mer rättvist och uppskattat och man åtminstone fick ett tack.

Döm om min förvåning när jag fick en friplåt till kafeterian på Erikshjälpen idag. En kupong som bjöd in två personer till fika och valfritt tilltugg för den gåva de hade fått. Och som de tackade. Med leenden och önskan om välgång och hela baletten. Så ska det vara. Det är stort att få ge, men också att få. En winwinsituation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0